Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El carrer Pelai reinventa la cruïlla central per connectar dues voreres

El carrer Pelai guanyarà una cruïlla nova amb la prolongació d’una vorera a l’encreuament amb el carrer Balmes i el carrer Bergara. La banda Besòs ha tingut històricament menys dinamisme comercial que la Llobregat, en part perquè no és còmode de passejar-hi: els dos principals trams de carrer queden tallats en arribar a aquesta triple intersecció. El vianant, doncs, ha de desviar-se actualment i creuar dos passos de vianants si vol anar del centre comercial El Triangle de plaça Catalunya fins a plaça Universitat.

Una intervenció municipal ad hoc generarà una mena d’illa afegida a Pelai amb Balmes per permetre l’itinerari en línia recta que ara falta. Les obres comencen aquest dilluns 23 de maig i duraran dos mesos i mig. Mentre s’estiguin fent, però, es perdrà un carril de circulació al carrer Pelai, el que obligarà busos i cotxes a compartir l’únic carril restant.

“L’objectiu de l’actuació és millorar l’espai i els recorreguts dels vianants en aquest àmbit de la ciutat i configurar un carrer més amable i amb menys espai pels cotxes”, assegura el consistori en una nota de premsa aquest dissabte. Ho considera una “segona fase d’obres” després de l’ampliació tàctica de l’altra vorera, la del transitat costat muntanya, l’any passat amb una sanefa blava pintada a la calçada.

Recreació virtual de la nova cruïlla de Pelai, Balmes i Bergara / Ajuntament de Barcelona
Recreació virtual de la nova cruïlla de Pelai, Balmes i Bergara / Ajuntament de Barcelona

Els altres dos passos de vianants, de Pelai cap a Bergada i de Pelai cap a Balmes, es desplaçaran lleugerament per encabir el nou. De retruc l’obra inclou l’adequació de la semaforització, el desplaçament de punts de llum i la reordenació de carrils de circulació a la cruïlla. La parada de taxis de Balmes també es mourà de lloc.

Afectació al trànsit a Pelai durant les obres

La principal afectació al trànsit durant els dos mesos i mig d’obres és l’ocupació del carril bus que hi ha en aquest punt de Pelai. Quedarà operatiu un únic carril de circulació en sentit Besòs, que hauran de compartir transport públic i vehicle privat. Passada la cruïlla, les obres també ocuparan un tram de la vorera tàctica de la banda mar i del carril bus, pel que quedaran 2 carrils hàbils també en sentit Besòs. Al carrer Balmes també hi haurà restricció temporal del carril de servei i el de bus, així que només es podrà circular pels dos restants en sentit mar.

L’any passat, en el marc de les controvertides intervencions d’urbanisme tàctic, el govern Colau va ampliar la vorera Llobregat de Pelai amb un tram de calçada. Més enllà d’evitar aglomeracions en temps de pandèmia, aquest carrer del centre de Barcelona va temps que s’havia quedat estret. Així, entre vorera i calçada pintada, l’espai pels vianants passava dels 5 metres inicials a 9 metres. L’asfalt llueix una decoració més reeixida que la simple pintura groga o les ratlles d’altres vies ampliades, com Via Laietana. En el cas de Pelai, s’hi va pintar un mosaic de panots de color blau clar que recorre tota la llargada del carrer, de plaça Catalunya a plaça Universitat.

Urbanisme tàctic al carrer Pelai / MMP
Urbanisme tàctic al carrer Pelai / MMP

Aquest guany teòric de 1.500 m2 no sempre es tradueix a la pràctica en una utilització normalitzada de la nova amplada, perquè com passa en altres punts de Barcelona hi ha confusió entre patinets, bicicletes i vianants sobre qui pot fer servir la franja de colors. Per inèrcia o per sensació d’inseguretat, molts passejants prefereixen seguir usant només l’espai enrajolat. A més del mosaic, es van pintar senyals a terra pels cotxes que recorden que la velocitat màxima permesa és de 30 kilòmetres per hora, així com indicacions al carril recomanat per a bicicletes.

Aquella ampliació ja va fer perdre un carril a Pelai, de forma permanent. D’una secció formada per un carril bus, dos carrils de circulació i un cordó de serveis ha passat a tenir un carril bus i un sol carril de circulació al tram superior, que va de Balmes a Universitat. Si la nova cruïlla s’hagués construït abans de fer l’ampliació de vorera tàctica, durant les obres no s’hauria hagut d’escanyar la circulació a Pelai deixant-lo un trimestre amb un sol carril. Pel que fa al tram inferior, Balmes-Catalunya, ha passat de 6 carrils abans de les obres d’ampliació d’andanes de l’estació dels Ferrocarrils de la Generalitat a només 4 carrils –la meitat per a cotxes– actualment.

Nou comentari

Comparteix