La bicicleta elèctrica conquereix Barcelona. Segons la tercera Radiografia ciclista de Barcelona: anàlisi d’ús dels carrils bici, que ha elaborat el Bicicleta Club de Catalunya (BACC), conclou que el 60,93% de la mobilitat als carrils bici de la ciutat es fa amb aquest tipus de vehicle. L’estudi ha analitzat l’ús de la bicicleta i el patinet elèctric durant els mesos de setembre i octubre de 2023 a sis punts de la capital catalana.
Lluny de baixar, l’ús de la bicicleta elèctrica va clarament a l’alça en detriment de la mecànica. I aquest fet queda palès al Bicing, el servei de municipal de bicicletes de lloguer que va posar en marxa l’alcalde Jordi Hereu, ara ministre d’Indústria i Turisme, l’any 2007. El BACC diu que vuit de cada deu persones trien el Bicing elèctric. No obstant això, no hi ha bicicletes elèctriques suficients. Només ho són el 56% de la flota. De les 7.000 bicicletes del servei, 4.000 són elèctriques. En opinió del BACC, “cal disposar de més bicicletes elèctriques per captar nous usuaris”. Actualment, el sistema té prop de 148.000 abonats que fan uns 50.000 desplaçaments diaris.
Bicicleta elèctrica abans que patinet elèctric
Si es fa una comparativa entre bicicletes elèctriques i patinets elèctrics que van pels carris bici, un 33,47% dels usuaris prefereix la bici, mentre que el 27,46% opta pel patinet. De totes maneres, si s’agrupen tots els vehicles, el més utilitzat en una via ciclista de Barcelona és la bicicleta mecànica, per un 39,06% de les persones.

Un dels aspectes destacats de l’estudi del BACC és que a la ciutat hi ha un ús de carrils bici que no es mesura. L’entitat ciclista considera que aquesta mancança de mesurament “infravalora l’ús de la bicicleta i la deixa fora de les decisions sobre mobilitat”. El BACC estima que cada dia es deixen de compatibilitzar 27.441 trajectes en carrils bici, fet que suposa un 7,6% que es deixa de sumar a les xifres totals. Dels carrils analitzats, el de Diagonal-Cinc d’Oros, té un creixement anual del 23%, mentre que el de Meridiana-Aragó acumula un descens del 19%.
En els sis punts analitzats, el BACC ha comptat de mitjana 12.650 passos en quatre hores, que corresponen al 31 de la mobilitat activa total d’un dia laborable. La xifra és un 2,57% inferior al recompte del 2022, però l’entitat ciclista nega que això es pugui traduir en el fet que l’ús de la bici hagi baixat a Barcelona.
Manca d’una xarxa segura d’aparcament
La radiografia del BACC critica la manca d’una xarxa d’aparcaments segura a la ciutat, i això queda demostrat, a parer seu, per l’augment i l’existència de bicicletes plegables. “Les bicicletes del Bicing i les bicicletes plegables sumen un 39,5% de la quota modal. Aquesta dada sumada a la del patinet elèctric (27,5 %) ens fa plantejar quan podria variar aquest percentatge (67%) si hi hagués aparcaments segurs on guardar altres tipus de bicicletes”.