El metro de Barcelona ha crescut en les darreres dècades a passes agegantades. La xarxa d’aquest servei no deixa de sumar quilòmetres i noves parades i ja s’ha consolidat com un dels transports de referència a la capital catalana. Tanmateix, encara hi ha certs punts cecs on aquesta conducció fèrria segueix sent un repte a assolir.

L’exemple més paradigmàtic és possiblement la connexió entre la Trinitat Vella i la Trinitat Nova, dos barris situats ben bé a tocar l’un de l’altre, però que no tenen un enllaç directe entre si en metro. De fet, cadascun es troba ubicat en un districte barceloní diferent, un indicador que subratlla la distància conceptual que provoca no comptar amb una comunicació directa entre veïns.

La connexió entre els dos barris de la Trinitat és un dels projectes pendents d’ampliació de la xarxa de metro que marcaran la pròxima dècada. També ho serà la construcció del tram central de la línia 9, que va reactivar-se el passat mes de juny després de gairebé una dècada de bloqueig. Aquestes dues actuacions són només un exemple d’infraestructures projectades que permetran connectar barris ara completament dissociats. En aquest article entrarem en detall per explicar quatre actuacions que podrien tenir un efecte transformador en vuit barris de la capital catalana.

Trinitat Vella – Trinitat Nova

La connexió entre aquests dos barris es pretén fer per duplicat. Per una banda, les autoritats preveuen ampliar la línia L3, que actualment té com a parada final Trinitat Nova, perquè arribi fins a l’estació de Trinitat Vella, ubicada a aproximadament un quilòmetre d’aquesta. Aquesta actuació forma part de l’actual Pla Director d’Infraestructures (PDI) 2021-2030, de la mateixa manera que el perllongament de la línia L4, que també s’allargarà fins a Trinitat Vella a través d’un intercanviador que permetrà connectar amb l’L1.

Instal·lacions del metro de Barcelona / Wikimedia - Jorge Franganillo
Instal·lacions del metro de Barcelona / Wikimedia – Jorge Franganillo

Sarrià – la Sagrera

L’esperada construcció del tram central de la línia L9 permetrà connectar els barris de Pedralbes i Sarrià amb la Sagrera. L’actuació -que es va reprendre el passat mes de juny després de gairebé una dècada d’estancament- permetrà l’habilitació d’un total de dotze parades entre la Zona Universitària i la Sagrera, que si no hi ha nous contratemps podrien entrar en funcionament el 2028. Un cop completat el tram central, la línia 9 -que actualment funciona com a dues línies dissociades i completament independents- permetrà connectar d’extrem a extrem l’aeroport del Prat amb la zona de Can Zam, a Santa Coloma de Gramenet.

La Pau – la Sagrera

L’estació de la Pau, ubicada al barri la Verneda i la Pau del districte de Sant Martí, deixarà de ser l’última parada de la línia L4. La previsió és que es pugui ampliar el servei amb tres noves parades -Santander Estació de la Sagrera i la Sagrera- per connectar un dels nuclis poblacionals més importants del districte de Sant Andreu amb un dels extrems del districte de Sant Martí, dues zones esquinçades per la presència de l’estació de la Sagrera.

Sant Antoni – Zona Franca

Sis noves parades permetran connectar el barri de Sant Antoni amb la zona del parc logístic de la Zona Franca. En concret, s’ampliarà la línia L2 per poder establir punts de trobada amb l’L3, l’L10 Sud i l’L9 Sud, i també servirà per jubilar l’actual estació del Paral·lel de la línia verda. La primera parada després de Sant Antoni serà Poble-sec, la següent serà Montjuïc, la tercera serà La Foixarda i la pròxima Foc, també a la Zona Franca. Tot seguit vindrà Pedrosa/Fira, que connectarà amb l’L9 Sud, abans d’arribar a Parc Logístic, que també portarà a l’L9 Sud i serà el final de línia.

BONUS TRACK: Badalona i el Prat, l’última frontera de l’L1

En el calendari de les ampliacions del metro pendents hi ha dos projectes encerclats en vermell que marcaran un abans i un després en la connexió de Barcelona amb els seus municipis veïns. Les dues actuacions afecten la línia L1, però cada una se centra en un extrem diferent d’aquesta.

Per una banda, trobem l’ampliació de la línia fins a Badalona amb l’habilitació de cinc noves parades. Amb aquesta actuació, l’estació de Fondo deixarà de ser el final de la línia al costat Besòs i Santa Coloma de Gramenet tindrà per fi l’esperada connexió directa amb la seva ciutat veïna. La previsió és que els treballs es realitzin en dues fases i que el tram complet pugui inaugurar-se de cara a l’any 2031.

L’altra gran actuació pendent és l’allargament de la línia en direcció Llobregat amb la construcció d’un túnel per sota del riu que servirà per arribar fins al Prat de Llobregat. Les autoritats confien que l’ambiciós projecte -que permetrà amb la instal·lació d’una sola estació poder connectar l’L1 amb l’L9 i el servei de Rodalies– pugui estar redactat abans del 2028.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Serafí Bandarra i Grataconys a agost 23, 2022 | 10:23
    Serafí Bandarra i Grataconys agost 23, 2022 | 10:23
    "Demasiado hermoso para ser realidad"
  2. Icona del comentari de: Carles Pintado (Pinty) a agost 23, 2022 | 11:58
    Carles Pintado (Pinty) agost 23, 2022 | 11:58
    Havent pogut deixar quasi enllestida la estació de L9 dita "Muntanya" als peus del Park Güell i part alta de Gràcia a Torrent de les flors, quan la Travessera de Dalt era oberta en canal, resulta de perquè la obra era del Ajtm. i el metro de la Gene. no es va aprofitar i ara una estació de èxit ha desaparegut... per la mediocritat de la administració triplicada! Estado, Gene i Ajuntament, cadascú a la seva bola i amb diferents sistemes administratius... I mentre, els nostres recursos desviats a la Villa y Corte com ja es habitual de fa... segles!!!
  3. Icona del comentari de: Ricardo roca marti a agost 23, 2022 | 15:51
    Ricardo roca marti agost 23, 2022 | 15:51
    Quanta raó que tens
  4. Icona del comentari de: OK corral a agost 23, 2022 | 17:12
    OK corral agost 23, 2022 | 17:12
    El metro més lent, inútil (pitjor dissenyat) i car del mon. La gent prefereix arriscar la vida en moto, patinet, etc, està tot dit.
  5. Icona del comentari de: Raúl a agost 24, 2022 | 23:18
    Raúl agost 24, 2022 | 23:18
    Pendientes de estas obras, las cuales muchas de ellas tendrías que estar finalizadas en el plan 2010 - 2020. . La cuestión es saber si vamos a conseguir llegar alcanzar esas metas tan ambiciosas en esta década después de tanta promesa incumplida.
  6. Icona del comentari de: Josette a agost 26, 2022 | 16:10
    Josette agost 26, 2022 | 16:10
    Y la famosa plaza de Sants con dos líneas de metro y ningún ascensor ni escalera mecánica decente.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa