TMB multiplica per quatre les suspensions de sou i feina a conductors de bus

L'any passat 52 treballadors van ser sancionats amb 377 jornades sense cobrar

L’any passat els conductors de bus van rebre més sancions que en els tres anys anteriors sumats. TMB va multar amb un total de 377 dies sense sou i feina a empleats de Transports de Barcelona, l’empresa que gestiona la xarxa de bus de Barcelona i que forma part del grup de la companyia del transport públic de la capital catalana. El 2018 els dies de càstig a treballadors van ser 84 –la majoria a conductors de bus–, cosa que suposa haver multiplicat per quatre les dades l’any passat, segons dades de TMB facilitades al TOT Barcelona. 

Els motius que poden portar a TMB a sancionar els empleats estan recollits al conveni col·lectiu vigent entre 1998 i 2001 i a l’Estatut dels Treballadors. Al document pactat entre plantilla i empresa es contemplen quatre tipus de faltes: lleus, menys greus, greus i molt greus. Algunes de les més habituals, segons detalla el president del comitè d’empresa i secretari d’organització de CCOO, Octavi Fernández, són trigar massa a entregar els diners que els passatgers paguen per comprar bitllets senzills, que són recollits pels xofers. Segons explica, els treballadors tenen un temps límit per portar la recaptació a l’empresa, i és habitual que triguin massa a fer-ho. Si excedeixen en més de 24 hores el límit per portar els diners són sancionats, segons consta al conveni col·lectiu. 

“Trencar diversos retrovisors en accidents també pot ocasionar una multa de dies sense sou i feina”, aprofundeix Fernández en conversa amb aquest diari. Les faltes lleus estan castigades amb un dia sense sou i feina, les menys greus amb entre dos i cinc, les greus amb entre sis i 15 i les molt greus suposen l’acomiadament. 

Tres treballadors de TMB revisen un vehicle / Jordi Play

Tres treballadors de TMB revisen un vehicle / Jordi Play

Els 377 dies de sanció de l’any passat es van imposar a 52 treballadors –50 d’ells conductors de bus–, així que cadascú va ser castigat amb una mitjana de set dies sense sou ni feina. El 2018, 33 empleats van rebre 84 dies de càstig. L’any anterior van ser 39 els treballadors sancionats, amb 109 dies en total. El 2016 46 empleats van complir 135 dies sense sou ni feina. Finalment, el 2015 van ser 137 dies de sanció per a 58 membres de la plantilla, segons xifres consultades per aquest diari.

Error en el càlcul dels dies de sanció totals

Fonts sindicals es queixen que han demanat dades de càstigs a treballadors cada any des del 2015. Finalment, en la reunió per la negociació del conveni col·lectiu –que se celebra cada dijous– del 28 de novembre de l’any passat els representants de Transports de Barcelona van aportar la informació. Aquelles dades, però, eren incorrectes. Aquest diari va fer una petició a TMB per tal d’obtenir la informació actualitzada de tot el 2019, ja que la que tenien els sindicats no incloïa el mes de desembre. Les dades, però, no coincidien amb les que posseïen els sindicats. Fonts de l’empresa van relatar a aquest diari que la fórmula que s’utilitza per calcular els dies de sanció a treballadors era incorrecta i que l’han hagut de corregir. 

“No ens han donat cap justificació”

Preguntada per què han augmentat de forma significativa els dies sense sou i feina a la plantilla del bus, fonts de la companyia al·leguen que “s’han donat les explicacions corresponents a la representació sindical”. “No ens han donat cap justificació: no sabem per què les dades estaven malament ni tampoc per què han augmentat tant”, lamenta el delegat de la CGT a Transports de Barcelona, Saturnino Mercader.

Per a ell, l’increment prové de la política de la “repressió” de l’anterior conseller delegat de TMB, Enric Cañas. “Ell pensava que amb les sancions aconseguiria acabar amb l’absentisme”. És aquí on, precisament, tant la CGT com CCOO veuen l’origen de moltes sancions. Fonts sindicals xifren en entre un 12% i un 20% l’absentisme laboral en la plantilla del bus. Mercader ho vincula amb “l’estrès” que pateixen els conductors a causa dels canvis “sobtats” en els recorreguts i en els horaris, cosa que els porta a demanar baixes mèdiques. Malgrat tot, l’absentisme no està contemplat com a motiu de sanció al conveni col·lectiu, a no ser que sigui injustificat. 

Les cotxeres d'Horta, on els conductors comencen i acaben les jornades / Jordi Play

Les cotxeres d’Horta, on els conductors comencen i acaben les jornades / Jordi Play

[r:1]

“Amb aquest canvi de política volen tenir als treballadors més controlats i que facin el que ells volen”, sosté Mercader. TMB no ha donat explicacions a aquest diari sobre a què es deu l’augment de sancions. 

Més informació

Nou comentari