Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha tret a concurs “l’assegurança de responsabilitat civil general i assegurança obligatòria de viatgers per al Tramvia Blau de Barcelona”. Però que ningú es pensi que això significa que el transport històric tornarà a circular aviat per l’avinguda del Tibidabo perquè no serà així. Fonts de TMB, l’empresa que gestiona el Tramvia Blau, expliquen que no hi ha novetats sobre el projecte de recuperació del tramvia i les obres de reurbanització de l’avinguda del Tibidabo.
El fet que calgui renovar l’assegurança, tot i que el Tramvia Blau està aturat des de principis del 2018, és per cobrir els treballadors que fan el manteniment dels combois, detallen des de TMB. La licitació va sortir el juliol passat per 30.000 euros [veure aquí] i les empreses interessades poden presentar les seves ofertes fins al 26 de setembre. Si finalment el contracte s’adjudica, serà per quatre anys, de l’1 de gener del 2026 fins al 31 de gener del 2029. El novembre del 2024, TMB va anul·lar la licitació de l’assegurança per valor de 12.800 euros, ja que es van detectar “defectes no esmenables”: la necessitat d’ampliar la cobertura de l’activitat. I es va haver de redactar de nou el plec de condicions.

Els combois es proven amb persones a bord
La documentació tècnica de l’oferta pública detalla que la responsabilitat civil inclou la circulació i el transport de viatgers, la cotxera i el taller dels tramvies, el manteniment preventiu i correctiu dels vehicles i de les instal·lacions de la cotxera i la neteja dels tramvies. TMB disposa de set combois, els quals “es mantenen en estat operatiu” i cada mes els tramvies es proven i esporàdicament es fan visites tècniques o lúdiques que a vegades impliquen “moviments amb persones a bord”.
La recuperació de Tramvia Blau encara trigarà. De fet, tot apunta que no hi ha un calendari sobre la taula. “Sense novetats”, respon un portaveu de TMB. Tal com va informar el TOT Barcelona el gener del 2025, el projecte constructiu està enllestit, però en aquests set mesos no s’hauria avançat res. El Tramvia Blau va tancar el 28 de gener del 2018 per problemes de seguretat i de falta de manteniment dels combois i les vies.

Un projecte ambiciós
El Tramvia Blau és un transport històric de Barcelona que va començar a circular el 1901. El projecte per reactivar-lo és ambiciós i implica la reurbanització de l’avinguda del Tibidabo, des de la plaça de Kennedy fins a la plaça del Doctor Andreu, la renovació del traçat de les vies, la remodelació dels cotxes i la rehabilitació de les cotxeres. Els costos seran elevats. El 2021 es va informar que passava dels 11 milions d’euros als 19, però aquest pressupost hauria pogut quedar desfasat.
En aquests set anys i mig, el Tramvia Blau les ha vist de tots colors. Des del seu tancament, el gener del 2018, la licitació per redactar el projecte no es va fer efectiva fins al maig del 2020. Amb posterioritat, es va anul·lar per estalviar durant la pandèmia i perquè quedaven tràmits per fer, però l’oferta pública es va tornar a treure a concurs el juliol d’aquell mateix any. Tec-Cuatro va ser l’enginyeria encarregada de redactar el projecte, però el 2022 va fer fallida. Finalment, la redacció es va encarregar a la consultora Meta Engineering.