Arriba l’AVE low cost que trenca amb el monopoli de Renfe

La companyia francesa Ouigo comença a operar un tren que connecta Barcelona amb Madrid

Els trens de la companyia Ouigo, de la Société Nationale des Chemins de Fer Français (SNCF), començaran a operar a partir de dilluns el trajecte entre Barcelona i Madrid, cosa que suposarà el tret de sortida de la liberalització ferroviària de l’alta velocitat a l’Estat en el transport de viatgers. El servei competirà amb Renfe, que fins ara ha estat l’únic operador en aquest segment. La companyia ha fet aquest divendres el primer viatge inaugural entre les dues capitals amb mitjans de comunicació i autoritats, entre les quals els directius de la companyia i la presidenta d’Adif, Isabel Pardo de Vera.

La directora general a Espanya, Helène Valenzuela, ha assegurat que els trens d’Ouigo generaran un impacte econòmic territorial de 150 milions d’euros només en turisme. Tant el president d’SNCF, Christophe Fanichet, com la directora general a Espanya, Helène Valenzuela, s’han felicitat per participar en un “moment tan important” a l’Estat com és la liberalització ferroviària per una banda i la recuperació de la lliure mobilitat entre Barcelona i Madrid, coincidint amb la fi de l’estat d’alarma aquest cap de setmana. Valenzuela ha assegurat que l’arribada dels trens de la companyia a Barcelona generarà un impacte econòmic de 150 milions d’euros només en turisme, una quantitat a la qual li cal afegir l’activitat pels viatges de negocis, segons ha dit.

En la seva intervenció Isabel Pardo de Vera ha celebrat l’arribada de la nova companyia a l’Estat i ha afirmat que amb l’inici de la liberalització “s’ha escrit una pàgina de la història”. “Ho vivim amb la satisfacció que l’administració pública pot ser el garant i serà el dret de tots d’avançar cap a un model d’estat de benestar, facilitant el dret de sostenible més sostenible”, ha comentat.

Per a la presidenta d’Adif, l’entrada de més companyies també representa “una senyal” perquè comenci “una nova edat d’or” del ferrocarril i en el qual el tren sigui “el centre d’una mobilitat sostenible i connectada”. Pardo de Vera ha subratllat “l’indubtable atractiu” del ferrocarril i ha admès que no s’ha utilitzat “suficientment”. “Ens hem dotat d’una infraestructura de primer nivell i no estàvem essent capaços de treure’n partit”, ha comentat la presidenta d’Adif, que també considera el tren ja ha guanyat la partida “de forma imparable” al tren.

Pel que fa el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha subratllat que l’any del ferrocarril i la liberalització arriben en ple debat sobre la mobilitat, de la qual ha reiterat que ha de ser “sostenible” però que “necessita més condicions perquè ho pugui ser, amb millors infraestructures i millors serveis”. Calvet ha demanat a Pardo de Vera que després d’anys d’aposta per l’alta velocitat s’accelerin les inversions del gestor a Rodalies.

En l’àmbit de l’alta velocitat, ha refermat la voluntat d’FGC d’entrar, en forma de consorci, en aquest sector a mig termini amb línies que puguin unir des del sud de França fins al País Valencià. En aquest sentit, ha garantit que la Generalitat hi serà “molt present”. D’altra banda, Calvet ha demanat que Ouigo també faci parades a Lleida i Girona. Per ara, només té previst fer-ho a Saragossa i a Tarragona.

Finalment, la tinent d’alcaldia i regidora d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, ha destacat el tren com a mitjà de transport per a la lluita contra el canvi climàtic, i especialment en una ciutat com Barcelona , orientada al mar i amb “les seves fragilitats i vulnerabilitats”. “El tren salva vides i l’economia, salva persones i allunya la contaminació”, ha ressaltat.

Més informació

Nou comentari