Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
L’ampliació de l’Estació de Sants preveu avançar la façana per donar més espai a l’AVE
  • CA

Adif ha adjudicat, després d’una primera licitació fallida, la redacció de l’esperat avantprojecte d’ampliació de l’Estació de Sants. El contracte s’ha encarregat a la UTE formada per les empreses madrilenyes Sener Ingeniería y Sistemas i Fhecor Ingenieros i l’olotina RCR Aranda Pigem Vilalta Arquitectes, que va rebre el Premi Prizker 2017. El preu d’adjudicació han estat 3,9 milions d’euros, segons ha fet públic Adif en un comunicat aquest dimarts. La companyia de Foment demana als adjudicataris que estudiïn com avançar la façana de l’estació uns metres en direcció a la plaça Països Catalans, per encabir-hi una nova sala d’embarcament per als passatgers d’alta velocitat.

També preveu reordenar el vestíbul central per adaptar-lo a la demanda actual i a la “immediata liberalització” de l’alta velocitat. A banda, demana “resoldre la millor ubicació possible” per a l’accés a les andanes sense entorpir els espais d’ús públic, com les botigues. Per a Rodalies, Adif no destaca cap millora. Pel que fa a l’entorn, l’ampliació inclou remodelar la plaça Països Catalans –molt desfigurada durant la construcció del túnel de l’AVE–, per potenciar-la com a “accés principal i connexió amb la ciutat”.

A més el contracte inclou 4 exigències de l’Ajuntament de Barcelona, que Adif va acceptar incorporar al plec de condicions. Es tracta de la creació d’un intercanviador intermodal semisoterrat al costat muntanya –on ara hi ha una precària estació d’autobusos–, recuperar l’espai públic de l’entorn per reduir “l’efecte rotonda” de l’estació, repensar les façanes perquè tinguin una “imatge coherent i renovada” i repartir l’edificabilitat pendent d’exhaurir evitant acumular-la en gratacels. Els adjudicataris disposen de 18 mesos de termini per entregar l’encàrrec.

L’equipament ferroviari més gran de Barcelona té encallada la seva posada al dia des de fa una dècada: la crisis va deixar aquesta inversió de l’Estat en un calaix i quan per fi va sortir-ne es va haver de repetir. El plec de condicions exigia que l’empresa adjudicatària tingués una oficina permanent a Madrid i un recurs del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya va fer suspendre i repetir la licitació. El projecte anunciat el 2008 preveia una estació mastodòntica, molt més gran que l’actual, però no incloïa remodelar la plaça ni integrar l’estació d’autobusos.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Cal dir-ho a març 24, 2020 | 19:05
    Cal dir-ho març 24, 2020 | 19:05
    Fora Aves, millors trens de rodalia a tot el país. Hem de poder decidir, ens cal la independència.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa