Si vols que Adif t’encarregui la redacció de l’avantprojecte de remodelació de l’estació de Sants, hauràs de tenir una oficina tècnica amb personal per atendre-la…a Madrid. Aquest era el plantejament de les bases d’un concurs públic que l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries del ministeri de Foment s’ha vist obligat a suspendre, anul·lar i repetir –amb el nou retard que impliquen tots aquests tràmits– arran d’un recurs presentat pel Col·legi d’Arquitectes de Catalunya.
El COAC entenia que aquesta exigència, continguda en el plec de condicions, era un “obstacle injustificat a la competència” i vulnerava el principi d’igualtat en favor dels despatxos d’arquitectes que ja tinguin oficina a la capital espanyola. Per als que no en tinguessin, haver d’obrir aquesta oficina seria una despesa addicional considerable.
Tot i que Adif s’hi oposava, al·legant que la seu central de l’organisme estatal és a Madrid i que necessiten tenir a prop una oficina on supervisar el projecte, el Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals –que depèn del ministeri d’Hisenda– va decidir al juny suspendre la licitació per estudiar el cas. Al juliol, va donar la raó al COAC. Així va ser com es va ordenar a Adif que repetís la convocatòria del concurs, aquesta vegada sense aquesta condició centralista en el plec.
Finalment, el 18 de setembre es va publicar el nou plec de condicions i el calendari. Les ofertes es podran presentar a partir del 29 d’octubre i les pliques s’obriran el 20 de novembre: cinc mesos després de la data fixada la primera vegada.
La història queda reflectida en dos exemplars del BOE, un del 6 de maig, amb la primera convocatòria del concurs, i l’altre, d’ahir, 21 de setembre, que anuncia el segon concurs. Els detalls del conflicte, es troben en la resolució del Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals que dona la raó al Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, amb data del 4 de juiol.
Del retard en la remodelació de l’estació de Sants i dels problemes de l’estació, en parlava fa uns mesos, en una entrevista al TOT Barcelona, Pere Macias, el coordinador del pla de Rodalies a Barcelona.
[r:1]
El cas ha sigut destapat aquest cap de setmana per Adrià Alsina, el professor de periodisme i comunicació expert en infraestructures que va ser el número 4 de la llista de Primàries, encapçalada per Jordi Graupera, en les eleccions municpals. En un fil de Twitter ha denunciat els fets, que no fan res més que agreujar els 10 anys de retard que ja porta la remodalació de l’estació de Sants, estratègica per a Catalunya i Barcelona.
Una petita història per entendre fins a quin punt l’Estat ens tracta com una colònia. El 22 d’abril Adif va licitar el contracte per dissenyar -una vegada més- la molt necessària ampliació de l’Estació de Sants. Fins aquí tot bé… Minifil 👇
— Adrià Alsina Leal (@AdriaAlsina) September 21, 2019