Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
FOTOS | Altres ‘estacions fantasma’ del metro de Barcelona: més enllà de Correus i Gaudí
  • CA

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) obrirà per primer cop a la ciutadania les estacions fantasma més conegudes de la xarxa de metro. Es tracta de les parades de Correus i Gaudí. Les visites es faran a l’octubre i al novembre, amb reserva prèvia (les places es van esgotar al cap de poques hores després que el web de TMB col·lapsés). Però més enllà de Correus i Gaudí, el metro de la capital catalana té altres estacions fantasmes que no es poden visitar.

Una de les estacions que molta gent desconeix que va existir és la de Fernando. Situada sota la Rambla, va funcionar durant 22 anys, entre el 1946 i 1968. Construïda entre el pla de la Boqueria i el carrer de Ferran, va formar part de la perllongació de la línia I del Gran Metropolità de Barcelona, que funcionava entre Lesseps i Liceu. L’estació comptava amb 61 metres de llarg i una única andana. La seva proximitat a la parada de Liceu va propiciar el seu tancament amb la fusió del Gran Metropolità i del Ferrocarril Transversal i la municipalització del servei, va desembocar en una renovació i ampliació d’aquest tram del metro fins al final de la Rambla, on ara hi ha la parada de Drassanes de l’L3. De fet, els combois que circulen entre Liceu i Drassanes passen per l’estació de Fernando, de la qual pràcticament no es conserva res.

El rètol de orreus a l'estació fantasma | Miguel Ángel Cuartero (TMB)
El rètol de Correus a l’estació fantasma’ / Miguel Ángel Cuartero-TMB

Una estació sota Via Laietana que mai es va fer servir

Una altra estació que no es pot veure és la de Banco. Situada sota la plaça d’Antoni Maura amb la Via Laietana, es va construir el 1911, però els combois no hi van circular fins al 1926. No obstant això, mai va ser utilitzada pels viatgers donada la proximitat de les estacions d’Urquinaona i Jaume I i perquè es va considerar que no tenia les dimensions adequades. Una llegenda urbana que s’explicava d’aquesta estació era que el túnel connectava amb la cambra cuirassada del Banc d’Espanya -on ara hi ha la seu del BBVA- i s’utilitzava per portar-hi la recaptació del metro.

A la línia 1 també hi ha una estació en desús. Es tracta de la parada de la Bordeta, que es va inaugurar l’any 1926 i formava part de la línia del Ferrocarril Metropolità Transversal i el 1932 es va ampliar fins a Bordeta Cocheras. Va tancar definitivament a finals del 1983 amb l’ampliació de l’actual L1 cap a la Torrassa i la construcció de l’estació de Santa Eulàlia. Actualment, la part que queda d’aquesta estació s’utilitza per tasques tècniques.

L’antiga estació de Banco / Miguel Ángel Cuartero-TMB

A Correus la visita serà de matinada: s’ha de caminar per les vies

Una de les estacions que sí que es podrà visitar aquesta tardor és la de Correus, que es troba al final de la Via Laietana. Aquesta parada va estar en funcionament entre els anys 1934 i 1972. Era una de les parades del segon ramal del Gran Metro. Segons TMB, va desaparèixer quan l’actual L4 es va allargar fins a la Barceloneta. La visita a Correus es farà de matinada perquè no té accés des del carrer i s’ha de caminar pel túnel metro i no hi pot haver combois circulant.

La parada que mai es va estrenar és la de Gaudí. Situada entre les parades de Sagrada Família i Sant Pau | Dos de Maig, es va construir el 1968, però mai va entrar en servei per la seva proximitat amb la de la Sagrada Família. Es tracta d’una estació molt ben conservada, amb les andanes pràcticament intactes, ja que s’hi ha fet rodatges i s’hi ha posat anuncis i decoració de Nadal. El vestíbul de l’estació s’usa com a seu dels treballadors jubilats de TMB i un dels accessos s’ha reconvertit en una sortida d’emergència. Durant la visita, es donarà a conèixer informació al voltant dels 100 anys de la història del metro, que es va celebrar el 2024.

El solar al Prat de Llobregat on es va inaugurar l'any 2016 l'estació de La Ribera
El solar al Prat de Llobregat on es va inaugurar l’any 2016 l’estació de la Ribera, a el Prat de Llobregat

Les dues ‘estacions fantasma’ de l’L9

Tot i que pugui semblar inversemblant, l’L9, una línia de la qual encara s’ha d’acabar de construir el tram central, també té estacions fantasma. Una és la parada de la Ribera, al municipi del Prat de Llobregat, entre el Prat Estació i les Moreres. Tal com va explicar el TOT Barcelona el març del 2024, es va construir per la pressió de l’Ajuntament del Prat en un solar en el qual s’havien d’aixecar 3.500 habitatges que havien de donar lloc a un barri nou, l’Eixample Nord. L’any 2016, l’estació es va acabar, però els trens no s’hi aturen perquè no s’ha fet cap barri nou i no es pot accedir a l’andana. Una altra parada de l’L9 que no ha entrat en servei és la d’Aeroport Terminal de Càrrega. Ubicada entre les estacions de l’Aeroport T1 i l’Aeroport T2, disposa d’escales mecàniques, dos ascensors i una andana de cent metres. Per ambdues estacions hauria de passar també en un futur l’ampliació de l’L2.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa