La grua municipal de Barcelona, que gestiona l’empresa pública B:SM, té una altra cara més enllà de retirar vehicles dels carrers de la ciutat que, en la majoria dels casos, estan cometent una infracció. El 2024, la grua va fer prop de 190.000 serveis -concretament 189.570-, dels quals només 89.080 van ser retirades de cotxes, motos, patinets i bicicletes, entre altres vehicles, que van acabar en el dipòsit. I la resta, més de 100.000, inclouen serveis molt diferents. Per exemple, la grua intervé en accidents, col·labora en la recuperació de vehicles robats, atén sol·licituds per alliberar guals o participa en actuacions urgents de la ciutat, requerida pels Bombers, la Guàrdia Urbana o altres serveis municipals.
Quant a un ciutadà, la grua se li emporta el cotxe per una infracció, per recuperar-lo ha de pagar una taxa de 173 euros (la quantitat varia segons el vehicle), una xifra a la qual se suma el temps d’estança en el dipòsit i la multa corresponent. Però en els altres serveis esmentats, com accidents o retirada de cotxes abandonats, B:SM no té un retorn econòmic a través d’una taxa pel servei prestat. Qui ho explica al TOT Barcelona és Sergi Vidal Marí, director de la divisió de mobilitat i espai públic de B:SM. “La grua és un servei deficitari”, afirma.
Una ciutat compacta i densa
A vegades, la grua és sol·licitada perquè s’està fent una poda urgent d’arbres que implica un risc i el que fa és retirar els vehicles del carrer sense ingressar-los en el dipòsit. “Un cop, la grua va ser requerida pels Bombers per intervenir en un cementiri perquè podia caure una paret en una zona on hi havia cotxes estacionats”, subratlla el directiu. La grua també fa serveis que no acaba executant. És el cas, per exemple, quan ha de treure un vehicle que comet una indisciplina i quan arriba als llocs dels fets l’infractor ja ha desaparegut, o aquells que per criteris tècnics o normatius la Guàrdia Urbana decideix no autoritzar. Vidal defensa que Barcelona necessita un dimensionament de la grua per les característiques que té, “una ciutat compacta i densa amb carrers molt estrets”, que permeti actuar immediatament.

Es recuperen més de 2.000 vehicles robats a l’any
Fonts de B:SM asseguren que la grua “fa una tasca imprescindible per garantir una mobilitat segura, eficient i sostenible a la ciutat, jugant un paper clau en la pacificació del trànsit, la reducció d’embussos i la millora de la qualitat de vida dels ciutadans. Més enllà de corregir infraccions, la seva actuació contribueix a reduir les emissions contaminants i a garantir el bon funcionament de l’espai públic”. Algunes de les xifres facilitades per l’empresa municipal ho avalen. Cada any, la grua atén més de 9.000 sol·licituds per alliberar guals i places reservades, i fa més de 3.000 intervencions per restablir la circulació després d’accidents. També retira vehicles abandonats dels carrers de la ciutat, la qual cosa permet alliberar més de 3.000 places d’estacionament, i col·labora en la recuperació de més de 2.000 vehicles que havien estat robats.
Una infracció habitual en la qual la grua intervé és l’estacionament o l’aturada d’un vehicle en doble fila, “per garantir una mobilitat més eficient”. B:SM diu que un sol turisme mal estacionat en una via concorreguda pot bloquejar més de 100 vehicles cada minut. Si la situació s’allarga fins 30 minuts abans de ser detectada i resolta, es generen conseqüències en diferents àmbits. Hi ha un impacte ambiental, ja que un embús incrementa significativament les emissions de CO₂. També té efectes sobre l’activitat comercial, amb un retard en la recepció de mercaderies que “pot suposar pèrdues de fins a 300 euros per hora per als establiments”. El bloqueig dels carrils de circulació també afecta el transport públic, “provocant retards en les línies d’autobús, dessincronitzant la freqüència i perjudicant milers de ciutadans que depenen d’aquest servei”. Des del juliol passat, un cotxe de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) enregistra i multa quan un conductor deixa el vehicle en un carril bus.

Creix la retirada de vehicles un 7,5% el 2024
Segons les dades facilitades per B:SM al TOT, el 2024 es van retirar dels carrers de Barcelona 89.080 vehicles de tota mena, mentre que el 2023 en van ser 82.865. Es tracta d’un augment del 7,5% motivat per “la reactivació de l’activitat a la ciutat durant els caps de setmana, amb la celebració de nombrosos esdeveniments esportius i culturals que han requerit l’alliberament de cordons d’estacionament per garantir-ne el correcte desenvolupament”. A parer de B:SM, un altre motiu de la pujada va ser el nombre més gran d‘obres que es va fer la via pública, “que van comportar actuacions puntuals per facilitar l’execució dels treballs i garantir la seguretat i la mobilitat a l’entorn”.

Pel que fa a la tipologia de vehicles, els turismes són els més es retiren de la via pública. Suposen el 67,44%, amb un total de 60.076 l’any passat (55.465 fa dos anys). De motos, 22.499 (el 25,26% del total) van acabar en els dipòsits el 2024, mentre que el 2023 en van ser 20.853. El nombre de bicicletes i vehicles de mobilitat personal (inclosos els patinets elèctrics) retirats va anar a la baixa, amb 3.987 el 2024 enfront dels 4.246 el 2023. En el cas de les bicicletes i patinets elèctrics, la retirada es va concretar en el 4,48% del total. El maig del 2024, el TOT va explicar que la retirada de bicicletes per part de la grua s’havia multiplicat per més de quatre en cinc anys. Si el 2019, el servei que gestiona se’n va endur 863 bicicletes, el 2023 en van ser 3.729.
Les infraccions principals en les quals va actuar la grua al llarg dels 2024 van ser estacionaments: en zones reservades (14,85%), llocs amb una prohibició explícita (13,20%), zones de càrrega i descàrrega (13,07%) i espais on es prohibeix la parada (12,06%).