L’Ajuntament limita a 11.000 les bicis i motos compartides a Barcelona

Multarà amb 450 euros les empreses que incompleixin les condicions de les llicències

L’Ajuntament de Barcelona ha presentat el decret que regularà la normativa d’atorgament de llicències de motos i bicicletes d’ús compartit a Barcelona, que entrarà en vigor en les properes setmanes, segons ha explicat el regidor de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Eloi Badia. Les empreses d’explotació de vehicles d’ús compartit comptaran amb 3.975 llicències per bicis i 6.958 per motos i ciclomotors. Cada empresa podrà optar a un màxim de 1.325 llicències per a bicis i 2.319 per a motos i haurà de pagar una taxa de 71,51 euros anuals per vehicle. Badia ha anunciat que començaran a treballar per regular properament els patinets i cotxes d’ús compartit.

El nombre total de llicències per a motos i bicicletes s’adjudicaran a aquelles empreses que facin la sol·licitud i compleixin els requeriments. En una primera adjudicació totes les empreses rebran el mateix número de llicències, cadascuna de les quals tindrà una vigència inicial de 3 anys, que es podrà prorrogar per un any més a criteri de l’Ajuntament de Barcelona prèvia petició del titular. Anualment es podrà revisar el nombre total de llicències.

Per mantenir la llicència les persones titulars hauran de respectar la normativa vigent, tenir l’assegurança corresponent, i un compromís de responsabilitat social en matèria laboral. També s’hauran de facilitar al consistori les dades de geolocalització de tots els vehicles en temps real durant tot el dia, reubicar-los quan sigui necessari, i estacionar-los correctament. Cada operador haurà de vetllar també per evitar que més de la meitat de la flota estigui al centre de la ciutat durant dues hores consecutives.

Si no es compleixen aquestes obligacions, l‘Ajuntament podrà comissar vehicles si el titular continua fent ús de l’espai públic extingida la llicència, revocar la llicència si no se’n fa ús durant més de vint dies o per circumpstàncies d’interès públic, i imposar sancions de 450,76 euros per incompliment de les condicions d’ús de l’espai públic. En el cas d’incompliment també es podrà incautar la garantia, establerta en un 10% de l’import de la taxa pel conjunt dels vehicles.

Algunes de les condicions d’ús inclouen que al centre de la ciutat no hi hagi més del 50% de la flota de motos o bicis compartides de les empreses durant més de dues hores. A més, els vehicles amb llicència hauran de disposar d’un número d’identificació únic i visible per a cada vehicle i estar matriculats o registrats d’acord amb la normativa vigent.

Mapa on no pot haver-hi més del 50% de la flota de cada empresa durant més de dues hores. | Ajuntament de Barcelona

Mapa on no pot haver-hi més del 50% de la flota de cada empresa durant més de dues hores. | Ajuntament de Barcelona

Una empresa denúncia que les llicències són poques i cares

Una de les empreses que ha participat en les sessions de treball amb l’Ajuntament de Barcelona per regular el sector, Mobike, ha criticat que cal “un canvi molt més decidit per combatre l’emergència climàtica” i que la xifra de llicències hauria de ser més gran “sobretot tenint en compte que hi ha més de 600.000 turismes privats a Barcelona, la gran majoria de combustió”.

En un comunicat, afegeix que caldria apostar per substituir estacionaments de cotxe a la calçada per estacionaments de bicis, com assegura que fan ciutats europees. “Si ciutats referents com Copenhaguen o Amsterdam han aconseguit un canvi radical en la reducció del cotxe privat, Barcelona i la resta de ciutats del món no haurien de ser menys ambicioses”, apunten.

JxCat critica el “caràcter restrictiu” de la norma

La portaveu de JxCat a l’Ajuntament, Elsa Artadi, ha criticat el “caràcter restrictiu” de l’ordenança que ha fet pública avui el consistori. Artadi s’ha mostrat sorpresa pel fet que “el govern de Barcelona aposti de forma tan clara per aplicar restriccions a motos i bicis d’ús compartit que aposten per les flotes elèctriques”. “Si, veritablement, apostem per una mobilitat més sostenible, hem d’aprofitar aquest fenomen i posar-lo al servei de l’interès general i de les necessitats de mobilitat”, ha afegit la portaveu dels postconvergents.

JxCat ha apostat per crear una regulació articulada a través d’una ordenança municipal específica i consensuada, i no a través d’un decret. Ha demanat també que es consensuï amb partits polítics i amb el sector. “L’ús compartit de motos i bicicletes redueix el nombre de vehicles circulant, per la qual cosa no entenem que un govern suposadament de progrés, faci normatives restrictives”, ha manifestat Artadi.

La portaveu del grup municipal ha recordat que l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) va plantejar que la norma era “restrictiva de la competència i discriminatòria”, segons recullen els postconvergents. 

Més informació

Nou comentari