L’àrea de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona insisteix a fer carrils bici que passen pel bell mig de parades de bus. En total, a la ciutat hi ha 59 parades de bus amb plataforma en un carril bici, 54 són plataformes noves i 5 de les antigues, segons xifres que TMB ha facilitat a aquest diari. Algunes de les noves infraestructures ciclistes de la ciutat incorporen aquest disseny, tot i el risc que pot comportar per a les persones que pugen i baixen del bus i pels mateixos ciclistes i usuaris de patinets. Fonts municipals expliquen al TOT que hi ha parades de bus amb plataforma als carrils bici de Via Augusta (ara en revisió pel govern de Jaume Collboni), ronda del Guinardó (des de Cartagena a Vinyals), passeig de la Zona Franca, Felip II, passeig de Santa Coloma, avinguda del Marquès de l’Argentera, avinguda de Vallcarca i passeig de Maragall, aquest darrer carril llargament reivindicat.
Segons l’Ajuntament, un dels factors a l’hora de decidir la ubicació d’un carril bici “és minimitzar la interferència amb el transport públic”, tot i que de vegades no és possible. Aquesta situació, per exemple, es dona en carrers de doble sentit de circulació. Si el carril bici s’acaba instal·lant en els laterals i pel carrer hi passa el bus, la interferència no es podrà evitar. La prioritat de pas sempre és pels vianants que fan ús del transport públic. També té preferència el bus en aquells carrils bici compartits amb bicis i patinets, com el de Gal·la Placídia i Via Laietana.

Múltiples factors determinen el disseny del carril
La solució que dona l’Ajuntament en aquests carrers perquè el carril bici no coincideixi amb la parada del bus és que la via ciclista s’instal·li al centre de la calçada, com s’està fent a la reforma de la Meridiana i s’ha fet al passeig de Sant Joan i al Paral·lel. Però, segons el consistori, el disseny que finalment s’escull en cada nou carril bici en carrers de doble sentit depèn de múltiples factors, com “l’amplada de calçada disponible, la possibilitat d’habilitar franges vegetals a banda i banda del carril bici, el nombre de connexions amb altres carrils bici, els girs de trànsit a l’esquerra i altres aspectes de disseny urbà”.
Albert Garcia, membre d’Amics de la Bici, és molt crític amb aquests tipus de disseny de carrils bici que passen per les parades de bus amb plataforma, igual que amb l’existència de contenidors i zones de càrrega i descàrrega als quals s’accedeix des dels carrils bici. “Es posen tota mena de serveis als carrils bici per evitar que els vehicles de motor tinguin impediments”. Segons García, això es veu molt clarament en un tram de pujada del carril bici de Via Augusta, molt a prop de la Diagonal, on quasi tot són serveis i el carril bici quasi no existeix. “Un ciclista no pot anar a una velocitat constant. Sempre ha d’estar atent que en qualsevol moment li apareguin vianants”.
Sense ferits a les parades amb plataforma
Els tècnics de mobilitat municipals fan una lectura positiva d’aquest tipus de carril bici que passa per parades de bus amb plataforma. En resposta al TOT Barcelona diuen que “les persones que esperen el transport públic deixen lliure la franja de pas pels usuaris del carril bici” i que els ciclistes o usuaris de patinets circulen a baixa velocitat per la plataforma quan no hi ha bus a la parada o cedeixen el pas als viatgers que pugen i baixen del bus.
Segons l’Ajuntament “no hi ha constància de sinistres amb persones lesionades en aquestes parades” amb plataforma. Amb tot, subratllen que “s’està fent una valoració del comportament dels ciutadans en aquestes parades de bus, amb l’objectiu d’identificar possibles problemàtiques i introduir ajustos en el disseny en cas necessari”.
Per la seva banda, el secretari general de la CGT a l’empresa de bus de TMB, Jordi Ballesté, reconeix també que no tenen accidents registrats. Això no obstant, aquest tipus de disseny ell no el veu segur. Posa com a exemple el carril bici de Felip II amb un parell de parades en les quals bicis i patinets passen pel mig. “Baixen a tota velocitat i la gent va molt despistada”, diu. Un altre punt negre és quan els busos han d’envair el carril bici per arribar a la parada. Així passa a Gal·la Placídia. “Tenim preferència de pas, però és un focus de conflicte”. El representant sindical considera que hi ha més riscos d’accident quan s’envaeix un carril bici o els patinets i les bicis passen per una parada que el fet que bicis i bus comparteixin un carril, com passa a la carretera de Sants.
Segons l’Ajuntament, només s’opta perquè el carril bici passi per la parada de bus “en aquells àmbits on el conjunt de factors l’apunten com la millor solució”. I sempre s’incorporen diferents elements per augmentar la seguretat viària: identificar a la plataforma l’espai de pas dels usuaris del carril bici perquè els usuaris del bus no l’ocupin mentre esperen el vehicle de TMB, “senyalització de la pèrdua de prioritat en el carril bici abans de l’entrada a la plataforma de la parada” i la instal·lació d’una rampa d’accés a la plataforma amb pendent pronunciat, “de forma que els usuaris del carril bici accedeixen a la plataforma a baixa velocitat”.
Reductors de velocitat amb molt pendent
En opinió del representant de l’entitat Amics de la Bici, a les parades de bus el consistori ha posat uns elements per reduir la velocitat que són “il·legals”. “El reglament de trànsit diu que els elements que es col·loquen no poden ser perillosos per als ciclistes i els que hi ha a les parades de bus tenen molta inclinació”. Per a Garcia, els viatgers haurien d’accedir a la parada de bus a través del pas de vianants com es fa al tramvia en una part de la Diagonal.
Amics de la Bici fa anys que denuncia la infraestructura ciclista existent a Barcelona i afirma que està pensada perquè els vianants estiguin en contra de la bicicleta perquè se senten agredits. “Des de l’època de Xavier Trias, i també la d’Ada Colau, es vol fer veure que es promociona la bici, però es posa paranys perquè la bici no sigui útil i pràctica i sigui perillosa envers els vianants. Si es triga més temps anant per un carril bici o tens més impediments que anant per la calçada, vol dir que un carril bici està mal dissenyat. No es vol que les bicicletes siguin un vehicle que pugui fer pensar a les persones que van segures, és fàcil i tothom pot conviure”.

Atropellament mortal a la Diagonal
Un altre tipus de disseny de parada de bus a tocar dels carrils bici que no té res a veure amb els de plataforma són els que estan a la vorera just al darrere de la marquesina del bus. Tant a la Meridiana com a la Diagonal, per citar dues vies, fa anys que n’hi ha. I en una artèria i l’altra és habitual veure vehicles, especialment a patinets, que circulen a gran velocitat. A diferència de les anteriors, en aquestes sí que hi ha hagut algun sinistre molt greu. Una dona va morir després de ser atropellada per una bici del Bicing quan baixava d’un bus a Diagonal amb Bruc l’any 2019 i va travessar el carril bici. El ciclista va fugir, però la justícia va condemnar a l’asseguradora del Bicing a pagar 457.000 euros d’indemnització a la família. L’accident va tenir lloc el 23 de gener en una parada de la Diagonal del costat mar. A conseqüència de l’atropellament, la Josefa, de 64 anys, va ser ingressada a l’Hospital Clínic on va ser diagnosticada d’un traumatisme cranioencefàlic. Va morir l’abril de 2020 per les moltes complicacions de salut que patia per l’accident.
Segons l’Ajuntament es treballa per baixar a la calçada els carrils bici que estan a la vorera per reduir la conflictivitat dels ciclistes i usuaris de patinets amb els vianants. A la Meridiana, per exemple, ja està fent aprofitant les obres de pacificació de l’avinguda.