Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
L’Ajuntament aprova la connexió del tramvia sense concretar la data d’inici d’obres

L’Ajuntament de Barcelona ha aprovat inicialment el projecte de connexió del tramvia per la Diagonal, així com les obres del nou col·lector, unes feines que s’hauran d’executar abans de la xarxa tramviària. Però ho ha fet sense que concretar quan començarà la transformació. De fet, tal com ja ha explicat el TOT Barcelona, el govern de Jaume Collboni alenteix la unió tramviària. El regidor de Barcelona en Comú Guille López, ha acusat l’executiu socialista de tenir el projecte dos anys i mig en el calaix. La votació ha tingut lloc a la comissió d’Urbanisme de l’Ajuntament d’aquest dimarts.

Ambdós expedients s’han votat per separat. Com era previsible, la reurbanització de la Diagonal vinculada a la construcció del tramvia ha rebut el suport del govern de Collboni, Barcelona en Comú i ERC, mentre pel que fa al desdoblament i ampliació del col·lector han votat a favor tots els grups menys el PP. Junts per Barcelona, populars i Vox s’oposen a la unió del tramvia.

Vot favorable dels Comuns “per responsabilitat”

López ha dit que els Comuns es posicionaven a favor “per responsabilitat”, però ha assegurat que per votar sí en l’aprovació definitiva necessitaran saber quan s’iniciaran les obres i escurçar els terminis previstos. El PSC ha plantejat uns 40 mesos de feines fins al 2030 i Barcelona en Comú creu que n’hi ha prou amb 24 mesos. El cost total s’enfilarà fins als 195 milions d’euros, dels quals el consistori n’assumirà 115 -entre el col·lector i la reurbanització de la Diagonal- i la Generalitat uns 80, a través de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) per construir la xarxa tramviària.

El tramvia arriba a Verdaguer des de Glòries el dia de l'estrena del servei en dia feiner/ ACN
El tramvia arriba a Verdaguer des de Glòries el dia de l’estrena del servei en dia feiner / ACN

En la seva intervenció, la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha remarcat que es tracten d’unes obres de gran abast que permetran guanyar 16.000 m² per als vianants, 18.900 m² d’espais verds, i 1.800 m² de vies per a ciclistes. I s’ha excusat en el fet de no donar un calendari en què es necessita l’aprovació definitiva. Un dels temes que més preocupa al PSC és la coincidència de les obres del tramvia amb les de l’L8 d’FGC, que ja suposen unes afectacions importants en algunes parts de l’Eixample, va explicitar fa uns dies el tinent d’alcaldia de l’àrea econòmica, Jordi Valls.

Per a Bonet, aquesta unió suposarà un salt d’escala cap a un transport més sostenible. Segons les dades que ha donat, l’ampliació de la xarxa tramviària entre Glòries i Verdaguer ha permès guanyar un 35% més de passatge. I s’espera que quan estigui conclosa tota la unió cada dia viatjaran en tramvia unes 117.000 persones més.

Àmbits d’actuació de la futura perllongació del tramvia per la Diagonal fins a l’avinguda de Sarrià / Ajuntament de Barcelona

ERC defensa la gestió pública del tramvia

La regidora d’ERC Rosa Suriñach ha posat el focus en “el retorn públic del tramvia”. Ara, la gestió de la xarxa és privada, i a partir del 2032, quan s’acabi la concessió, tornarà a mans públiques. Per als republicans, cal començar a fer els estudis necessaris que avaluïn “aquest canvi de paradigma” en tot allò que fa referència als ingressos nous que tindrà l’Ajuntament.

Tal com va avançar el TOT, les obres del tramvia s’executaran en tres fases. El primer tram en el qual s’actuarà serà entre el passeig de Sant Joan i el carrer de Pau Claris; el segon, entre Pau Claris i el carrer de Balmes, i el tercer, entre Balmes i l’avinguda de Sarrià. La perllongació del tramvia fins a Francesc Macià i l’avinguda de Sarrià comportarà la creació de tres noves estacions. Seran Diagonal / Cinc d’Oros, Balmes i Casanova.

5,20 metres de calçades laterals

Entre el passeig de Sant Joan i el passeig de Gràcia, es donarà continuïtat a les obres executades entre Glòries i Verdaguer. El tramvia circularà pel mig de l’artèria i es deixaran per a la circulació dels vehicles les calçades laterals, amb una amplada de 5,20 metres. Una particularitat serà que la parada del bus V17 de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) s’instal·larà en el costat mar, entre el passeig de Gràcia i Pau Claris. Les voreres tindran entre 7,50 i 7,60 metres, mentre que el carril bici serà de quatre metres.

Entre el passeig de Gràcia i la plaça de Francesc Macià, les voreres no es tocaran i es conservaran les executades durant la reforma del govern de Xavier Trias, fa més d’una dècada. En aquesta part, les calçades laterals per a la circulació seran de cinc metres, i el carril bici mantindrà els quatre metres. La novetat principal d’aquest tram és que entre la Via Augusta i el passeig de Gràcia, tramvia i busos compartiran la mateixa plataforma.

Render del pas d’un tramvia per la Casa de les Punxes / Ajuntament

Reurbanització de la plaça de Francesc Macià

Finalment, entre la plaça de Francesc Macià i l’avinguda de Sarrià, el projecte executiu planteja la reurbanització de la plaça de Francesc Macià, la reforma de la parada del tramvia ja existent i la reordenació de carrils i un espai perquè els vehicles passin del tronc central de la Diagonal a la calçada lateral del costat mar.

Abans que es construeixi la xarxa tramviària i es reurbanitzi la Diagonal, s’executarà el desdoblament i ampliació del col·lector. S’actuarà entre els carrers de Girona i de Calvet, uns 1.870 metres. D’aquests, 1.070 seran una ampliació, entre Girona i Balmes, i 800 metres suposaran un desdoblament, entre Balmes i Calvet. Aquestes obres permetran passar d’uns cabals d’aigua màxims actuals de 108 m³/s a 168 m³/s, amb uns guanys totals de 60 m³/s.

Junts i PP, en contra

La regidora de Junts Francina Vila ha defensat que el seu partit vota a favor de les obres del col·lector perquè és una infraestructura molt necessària per evitar inundacions, però considera que el tramvia “hipoteca l’espai públic”. Junts, des de fa anys, vol unir la Diagonal amb busos elèctrics biarticulats.

Per la seva banda, la regidora del PP Sònia Devesa ha vinculat el projecte del tramvia “a l’agenda política” i sosté que no és el moment ni el mandat per executar la reforma per les moltes obres que hi ha a la ciutat.

Més notícies
Notícia: El nyap del Tramvia Blau, un carril compartit amb la resta de vehicles
Comparteix
Els grups de l'oposició critiquen que la mobilitat plantejada no sigui segregada i el llarg endarreriment que suma la recuperació del servei

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa