Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Així serà l’ampliació de la L8 dels FGC que unirà Plaça Espanya amb Gràcia
  • CA

Una inversió global de 430 milions d’euros, tres noves estacions -un traçat de quatre quilòmetres- i un termini d’entrada en funcionament d’uns vuit anys. Són les característiques del perllongament de la L8 dels FGC de Plaça Espanya a Gràcia, la licitació del qual s’ha presentat a la seu del Departament de Territori. Les noves estacions s’ubicaran a Hospital Clínic, a la cruïlla d’Urgell amb Rosselló; Francesc Macià, tocant a la plaça i també al carrer Urgell, i a Gràcia, molt a prop de l’estació de FGC, el destí final i on s’espera que hi hagi una major demanda. El temps estimat del trajecte entre Plaça Espanya i Gràcia serà de set minuts.

Una extensió que implicarà una remodelació important a les estacions actuals de Plaça Espanya i Gràcia, de tal manera que es calcula que la línia Llobregat-Anoia -de 41 estacions en 99 quilòmetres- passi de tenir una demanda de 23,7 milions de viatgers anuals a 38,2.

La licitació es publicarà en els propers dies però el proppassat juliol ja es van iniciar les obres pels serveis afectats, que acabaran en uns 14 mesos, i cap al setembre de 2023 començaran els treballs amb un termini final aproximat d’uns 58 mesos. Es preveu que el servei estigui operatiu cap el 2030 i no s’ajuntarà amb la línia Barcelona-Vallès.

Actuació complexa amb llarg recorregut històric

Es tracta d’una actuació complexa ja dibuixada al Pla Director d’Infraestructures (PDI) de 2001-2010 que s’emmarca en “la voluntat de treballar en l’àmbit ferroviari, ja que l’estructuració del transport públic és una de les grans mancances del país”, segons Marc Sanglas. El secretari de Mobilitat i Logística ha subratllat que el projecte té una finalitat doble: millorar la mobilitat interna de Barcelona, posant èmfasi en un espai sense cobertura ferroviària com la Plaça Francesc Macià, i reduir l’entrada de cotxes a la ciutat. “Ens il·lusiona poder fer aquesta inversió en transport públic en un context d’emergència climàtica”, ha comentat Sanglas.

David Prat, director general d’Infraestructures de Mobilitat, ha explicat els detalls d’una obra que ha requerit un estudi previ i minuciós del terreny atès que caldrà evitar altres estructures properes; de fet haurà de passar per damunt la L3 a Plaça Espanya i per sota la L1 al carrer Urgell així com per sota de les línies d’Adif R1, R2, R3 i R4. La fondària màxima de l’estructura serà de 52 metres, a l’alçada de Gràcia.

Inspecció tècnica prèvia a milers d’habitatges

El projecte, elaborat íntegrament en 3D per evitar-ne errors, tindrà sortides d’emergència a Gran Via, Consell de Cent i Muntaner. Abans de començar els treballs es durà a terme una campanya prèvia d’inspeccions tècniques a 13.523 habitatges i locals per tal de detectar-hi possibles patologies, una activitat que al mateix temps servirà per deixar constància de l’estat dels edificis ubicats a la zona d’influència de les obres del túnel i de les estacions.

Prat ha assegurat que la tuneladora és el mètode més segur i que la màquina té una roda de tall que es va menjant el terreny conforme va girant, més un escut metàl·lic que la protegeix. La primera fase dels treballs inclou la infraestructura, és a dir, túnel i instal·lacions, i en una etapa posterior s’abordaran les vies, les catenàries i les instal·lacions. El director general d’Infraestructures de Mobilitat ha assegurat que no està prevista una futura ampliació cap a Joanic si bé les condicions ho permetrien.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: JordiP a novembre 24, 2022 | 20:32
    JordiP novembre 24, 2022 | 20:32
    Em falta una estació a GranVia-Diputació que permeti l'enllaç amb la línia vermella. Però un enllaç com Déu mana, no com la desgràcia de Provença o, pitjor, el de Sant Cugat entre RENFE i Ferrocates. 800 metrets de res per superfície. O el de Manresa, he, he. Savis experts en la matèria. Com es coneix que no han visitat Japó.
    • Icona del comentari de: AlbertF a novembre 25, 2022 | 14:46
      AlbertF novembre 25, 2022 | 14:46
      O potser millor mes amunt a l'alçada de Valencia o Av. Roma on NO hi ha metro. La connexio amb la L1 vermella diria esta ben coberta a plaça Espanya.
      • Icona del comentari de: David a novembre 25, 2022 | 22:06
        David novembre 25, 2022 | 22:06
        Jo penso que no està de més un enllaç a Urgell. Així la gent que vingui de "universitat, per dir algo..." Pot transbordar per anar a Francesc Macià... I evitar que vagin a Espanya per tornar enrere ? I veig bé una altra estació extra entre h.clinic i Urgell. És una putada tanta estació, però el carrilet és així, i a Bcn aquesta línia generaria molta intermodalitat si es fan més estacions

Respon a David Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa