Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
La congelació de les tarifes del transport enfronta el Govern amb l’Ajuntament
  • CA

Els preus del transport públic no pujaran. Això han pactat l’Ajuntament, l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i la Generalitat en una reunió del Consell d’Administració de l’ATM celebrada aquest migdia. L’acord ha estat anunciat pel president del consell i conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i a l’acte ha assistit la regidora de mobilitat, Mercedes Vidal. Els preus van pujar l’any passat, però també es van congelar al 2017.

[r:1]

Fins ara el consistori havia estat la institució més explícita en les demandes de mantenir els preus, i va topar amb la conselleria de Territori i Sostenibilitat. De fet, el conseller Damià Calvet va titllar de “populista” la petició de l’Ajuntament, i la seva proposta era d’un 2% d’increment. L’ATM també estava favor de mantenir les tarifes del transport públic. 

Calvet ha avisat que la decisió presa vol dir que es deixaran de disposar 25 milions d’euros que incidiran en els plans de millora per al transport públic acordats el 2017 i que obligarà a adoptar “polítiques de contenció” en els costos, per exemple de les operadores, tot i que ha garantit que no hi haurà una reducció del servei.

L’Ajuntament confia en els 40 milions de Sánchez

Per contra, la regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, s’ha felicitat per la congelació de tarifes i ha replicat al conseller que mantenir-les “no entra en contradicció” amb el pla de millores. Vidal ha insistit que l’acord amb el govern del PSOE estableix que l’Estat aportaria 40 milions d’euros al transport públic de Barcelona i que “ara s’han de fer les gestions necessàries perquè hi siguin”.

La regidora no ha aclarit, però, què passaria si els pressupostos estatals no s’aproven. Sobre aquest punt, Calvet ha afirmat que no en té notícia d’aquesta aportació de l’Estat “més enllà d’un retall de premsa d’una declaració de l’alcaldessa de Barcelona”.

“Fiar tot això en una eventual aportació dels pressupostos amb una partida d’increment d’aportació de l’Estat a l’ATM és un escenari poc creïble”, ha assenyalat Calvet, que també s’ha remès al fet que l’Estat ja hauria d’haver aportat 25 milions previstos en el pla de millores aquest any i no ho ha fet.

Calvet ha explicat que augmentar un euro al mes el cost de la T-10 (uns 12 euros a l’any) permetia “poder seguir garantint les millores necessàries” per al transport públic. “Creiem que els beneficis comunitaris d’aquestes millores no queden compensats pel mantenint de les tarifes“, ha reiterat el conseller, que ha afegit la necessitat que no només les administracions sustentin el cost del transport.

La Generalitat considera “imprudent” l’Ajuntament

Amb tot, el conseller ha lamentat que la “decisió unilateral d’algunes administracions han trencat el consens” després dels darrers anys per augmentar el finançament del transport públic. “Un transport públic de qualitat no s’aconsegueix amb política ficció ni autoenganys sinó amb un exercici de realisme que vagi més enllà de polítiques les conjuntures polítiques actuals”, ha manifestat Calvet, que ha qualificat l’actuació de l’Ajuntament de Barcelona d”‘imprudència”. Tot i així, ha dit que ha acceptat la congelació tarifària amb l’objectiu de “restituir marc de col·laboració institucional que no s’hauria d’haver trencat”.

Per contra, la regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, s’ha felicitat per la congelació tarifària i ha subratllat que el govern de la ciutat “ha fet els deures”, a més d’assenyalar que ha incrementat “amb escreix” el finançament del transport públic, que ha xifrat en un 80% més des del 2010, mentre l’Estat les reduïa la meitat, ha afegit. És en aquest context, que ha apuntat que l’Ajuntament ha dit que “ha lluitat per revertir-ho”, en referència a l’acord amb els grups que donen suport als pressupostos.

Pel que fa les aportacions de cada administració, la Generalitat destinarà 452 milions d’euros, l’Ajuntament de Barcelona 177 milions d’euros, l’AMB 160 milions d’euros i l’Estat 134 milions d’euros, segons ha detallat el conseller.

Més notícies
Colau pressiona el Govern i no donarà suport a una pujada del preu del transport públic
Notícia: Colau pressiona el Govern i no donarà suport a una pujada del preu del transport públic
Comparteix
L’alcaldessa vol congelar tarifes i demana a PDeCAT i ERC que negociïn els pressupostos estatals per aconseguir més inversions

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa