Gairebé 10.000 persones han resultat ferides en accidents de trànsit al 2019

El nou Pla de Seguretat Viària té l'objectiu de reduir un 20% els morts i un 16% els ferits greus

Gairebé 10.000. És un número que amaga pares, mares i fills que han hagut de rebre notícies desagradables al 2019. Són les persones que han resultat ferides en accidents de trànsit a Barcelona enguany, en un total de 7.772 accidents que han deixat 9.973 ferits. La majoria van ser lleus, però 173 van ser greus, cosa que suposa gairebé un 13% menys que l’any passat. El nou Pla de Seguretat Viària de l’Ajuntament de Barcelona es marca l’objectiu de reduir en un 20% el nombre de víctimes mortals i en un 16% el de ferits greus al 2022. 

[r:1]

Aquest pla es divideix en quatre blocs on s”inclouen 95 mesures i 124 accions. Entre elles s’hi troben la senyalització dels carrils bus que circulen en sentit contrari a carrers com travessera de Gràcia o la investigació per preveure els llocs on poden tenir accidents en col·laboració amb la consultora Accenture. 

Els quatre blocs són educació, enginyeria, reforçar i emergència. En l’àmbit de l’educació destaca la tasca d’investigació, en què el consistori aspira a, en un termini de dos anys, poder tenir informació sobre els llocs on és més probable que hi hagi accidents. En enginyeria, la senyalització dels carrils bus que circulen en sentit contrari o el control de les infraccions són algunes de les mesures. Pel que fa al bloc d’emergència, l’intendent major de la Guàrdia Urbana, Juan José Vilanova, ha posat en valor un servei de mediació en què agents de la policia i psicòlegs fan de mediadors perquè el responsable d’un accident pugui demanar perdó a la vícitma, sempre i quan ella vulgui. Tot i admetre que encara no n’han tingut cap cas, ha reivindicat la rellevància del servei.

Les víctimes tenen 42 anys de mitjana

Aquest any 19 persones han mort en accidents de trànsit a la capital catalana. L’intendent major de la policia local ha desgranat les dades i ha detallat que 11 d’ells eren motoristes, sis vianants, un ciclista i un conductor de cotxe. La mitjana d’edat de les víctimes és de 42 anys i la majoria –17– eren homes. D’entre les víctimes, 13 vivien a Barcelona, una era estrangera i la resta venien de l’àrea metropolitana. 

El consistori treballa amb l’horitzó “visió zero”, en què treballa per aconseguir que no hi hagi cap víctima d’accident de trànsit a la ciutat. “Només que hi hagi una víctima mortal o ferida greu, ens preocuparem i treballarem perquè deixi de passar”, ha reblat la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón (PSC), en una atenció als mitjans. Sobre la dificultat d’aquesta fita, ha admès la seva complexitat però no ho veu “impossible”.

Pel que fa a mesures per millorar la seguretat dels vianants, el col·lectiu més “feble” segons la regidora, l’Ajuntament contempla desplaçar els vehicles que circulen per les voreres a la calçada. A més, Alarcón ha apostat per eliminar elements que dificulten la circulació dels vianants, com poden ser alguns fanals. 

El sharing, en el punt de mira

Sobre els serveis de sharing, com poden ser les motos, Alarcón ha avisat que la taxa d’alcoholèmia registrada en conductors és més elevada en aquests casos que en vehicles privats. Així, ha celebrat la mesura que contempla l’expulsió del sistema de lloguer si s’incompleixen normes com ara el límit de la taxa d’alcoholèmia o es dona positiu en drogues.

[r:2]

En aquest sentit, l’intendent major Vilanova ha alertat que el sharing no es pot convertir en un “factor de risc”. A més, Vilanova ha lamentat que, dels 173 ferits greus en accidents aquest any, 103 han estat motoristes. 

El tinent d’alcalde de Seguretat, Albert Batlle (PSC), ha qualificat d'”inassumible” les xifres de morts en accidents de trànsit a la capital catalana. A més, ha posat en valor el paper de les associacions de víctimes d’accidents de trànsit, i les ha comparat amb les de víctimes del terrorisme perquè “donen protagonisme a les víctimes”. 

Més informació

Nou comentari