L’Ajuntament de Barcelona ha comprat una finca per tanteig i retracte al barri del Raval. Es tracta de l’immoble situat al carrer d’Espalter, 7. El consistori ha fet ús del seu dret a adquirir de manera preferent una finca sencera que tingui una oferta de compra vigent al mateix preu per al qual es venia. En aquest cas, el govern de Jaume Collboni paga 1,3 milions.
En aquest edifici hi ha vuit habitatges, set tenen contractes de lloguer vigents, dos dels quals estan llogats a través de la Borsa d’Habitatge de Lloguer de l’Ajuntament, i un està buit. El bloc té també tres locals, dos estan llogats i, un tercer, que està tancat.
Dos milions amb la rehabilitació
L’edifici, de 655 metres quadrats, s’haurà de rehabilitar, amb la qual el cost total pujarà fins als dos milions d’euros. El cost del metre quadrat és de 3.408,80 euros, un preu inferior al preu mitjà de mercat i al llindar màxim derivat de l’Ordenança de tanteig i retracte. La normativa es va aprovar el desembre del 2025 amb els vots a favor del govern municipal, Barcelona en Comú i ERC, l’abstenció de Junts i els vots en contra de PP i VOX. L’objectiu és ampliar el parc públic d’habitatge de la ciutat i guanyar nous habitatges en zones denses amb poc sòl disponible.

Els criteris per exercir els drets de tanteig i retracte per part de l’Ajuntament són principalment la idoneïtat de l’immoble, prioritzant aquelles finques superiors a 10 habitatges o que comptin amb pisos buits per poder incrementar el parc públic d’habitatge a la ciutat. També es valoren aquells edificis o habitatges que disposin de persones amb contractes amb pròrroga forçosa i persones amb discapacitat, els que estan habitats per persones en situació de vulnerabilitat o en àmbits amb elevada vulnerabilitat econòmica o social, i els que es troben en barris amb més perill de gentrificació.
Una de les compres més simbòliques que l’Ajuntament ha fet aquest mandat és la de la Casa Orsola, a l’Eixample, que va permetre aturar els desnonaments previstos. La finca es va adquirir per 9,2 milions d’euros i en l’operació hi va participar la Fundació Hàbitat 3, que gestiona els habitatges amb criteris socials. Recentment, el consistori i la Generalitat van anunciar la compra de l’immoble del carrer del Llenguadoc, 74, a Sant Andreu, per aturar el desnonament d’una trentena de persones.

