El somni americà s’instal·la a CaixaForum Barcelona

Una nova exposició narra la revolució plàstica del gravat en l'art dels Estats Units a partir de l'art pop

El CaixaForum Barcelona acull des d’aquest mes l’exposició El somni americà. Del pop a l’actualitat, una mostra sorprenent que narra la revolució plàstica del gravat en l’art dels Estats Units durant els últims seixanta anys. La selecció pren com a punt de partida l’art pop i repassa altres moviments artístics com ara l’abstracció, el minimalisme, el fotorealisme i la figuració.

S’hi exhibeixen 219 obres de 63 artistes, la majoria procedents del British Museum de Londres, d’artistes com Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Robert Rauschenberg, Willem de Kooning, Donald Judd, Jasper Johns, Jim Dine, Richard Estes, Kiki Smith, Robert Longo o Guerrilla Girls. També compta amb destacats préstecs d’altres museus i col·leccions, com el Victoria & Albert Museum, la Tate Modern de Londres, la Helen Frankenthaler Foundation i el taller de l’artista Ed Ruscha, aquests dos últims procedents dels Estats Units.

Exposició “El somni americà. Del pop a la actualitat a CaixaForum Barcelona” / Fundació “la Caixa”

El recorregut analitza com l’art gràfic va crear, sobretot a partir de la irrupció de l’art pop en la cultura visual americana, un nou tipus de públic de classe mitjana que podia adquirir obra seriada. En aquestes obres, els artistes parlaven de temes com el consumisme, la política, el feminisme i els drets civils.

L’exposició es podrà visitar a la capital catalana fins al 13 de juny de 2021. És el primer viatge que fa aquesta mostra fora de la Gran Bretanya i la cinquena col·laboració entre el British Museum i la Fundació ”la Caixa”, gràcies a l’aliança estratègica entre aquestes dues institucions. El comissariat recau en Catherine Daunt, conservadora d’art gràfic modern i contemporani, i Stephen Coppel, conservador de la col·lecció moderna, tots dos del Departament de Gravats i Dibuixos del British Museum.

La directora general adjunta de la Fundació ”la Caixa”, Elisa Durán; el director de CaixaForum Barcelona, Lluís Noguera, i la comissària Catherine Daunt van presentar la setmana passada a CaixaForum Barcelona les línies mestres de l’exposició. Dividida en 11 àmbits i una introducció, fa un repàs temàtic i cronològic per una època brillant de l’art gràfic nord-americà que també reflecteix la història recent del país. Reflecteix temes encara candents actualment, com el conflicte racial, la sida i el feminisme.

A l’exposició, que explica també la història de la complicitat entre els artistes i els tallers col·lectius on s’elaboren aquestes obres, s’hi inclouen tècniques diverses de gravat, com la litografia, la serigrafia, l’aiguafort, la punta seca o els fotogravats, entre d’altres.

Presentació de l’exposició “El somni americà. Del pop a la actualitat a CaixaForum Barcelona” / Fundació “la Caixa”

Entre les obres més destacades hi ha les populars serigrafies de Liz Taylor i Marilyn Monroe, i la de Jackie Kennedy al funeral del seu marit, d’Andy Warhol. També, la sèrie de les banderes del 1973 de Jasper Johns i les obres puntejades de Roy Lichtenstein, influïdes per les vinyetes de còmic. Inclou a més dos gravats de gran format de Robert Rauschenberg: Booster (1967), que representa el seu propi esquelet i fa 1,8 metres d’alçada, i Sky Garden (1969), que reflecteix el moment del llançament del coet Saturn V i que, amb una alçada de 2,2 metres, va superar el rècord de la litografia més gran estampada a mà, que el mateix artista havia assolit, dos anys abans, amb Booster.

Nou comentari