Unió de Pagesos obrirà un centre de distribució de productes Km0 a Barcelona

Després de més de dos anys de feina i una aturada tècnica per la pandèmia, Unió de Pagesos ja ho té pràcticament tot a punt per posar en marxa el seu nou centre de distribució Km0 per fer arribar els seus productes als barcelonins. “Arranquem en dues setmanes”, avança al TOT Barcelona el responsable de política de qualitat alimentària d’Unió de Pagesos, Carles Mencos. De moment començaran amb una prova pilot per testejar el sistema de comandes i de distribució a través d’una empresa logística de Mercabarna, però l’objectiu és disposar d’un espai físic propi al mercat majorista a començaments del pròxim any.

L’entitat fa anys que rumia com fer arribar els seus productes de proximitat a Barcelona. De fet, fa temps que treballen colze amb colze amb l’Ajuntament –amb qui ha signat dos convenis per finançar el projecte– per trobar la millor manera de crear “un circuit curt de venda a mercats i botigues sense que el pagès hagi de tenir botiga pròpia a Mercabarna”, explica a aquest diari el comissionat d’Economia Social, Álvaro Porro. La idea era anar més enllà dels mercats de pagès que s’han impulsat els últims anys per dotar-se d’una estructura professional. “Els pagesos són productors, no tenen per què saber distribuir o vendre”, reconeix Mencos.

L’inici de les proves del nou centre, que ja va avançar el TOT Barcelona fa dos anys, coincideix –casualment– amb la designació de Barcelona com a la Capital Mundial de l’Alimentació 2021, un reconeixement que des del consistori es veu com una oportunitat per “treballar polítiques alimentàries des d’una visió integral”, una de les quals és fomentar el consum de productes de Km0 per reduir la petjada de carboni.

Imatge exterior del Biomarket de Mercabarna on s’instal·larà el centre de distribució d’Unó de Pagesos / ACN

Projecte de futur

L’Ajuntament de Barcelona té moltes esperances posades en el projecte, tot i reconeix que és tracta d’una iniciativa “molt complexa” perquè és molt innovadora. Tant, que durant la fase de cerca no van trobar projectes similars a altres països europeus. “Creiem que cal revisar la relació de la ciutat amb el món rural perquè necessitem que el territori estigui ben vertebrat i la pagesia pugui mantenir la seva activitat”, explica Porro. La intenció de l’Ajuntament és que el centre de distribució sigui “viable” per si mateix a mitjà termini perquè si no “perd tot el sentit”.

Un plantejament que també comparteix Unió de Pagesos, que de moment té a quatre persones treballant a jornada completa en el projecte gràcies al finançament municipal, tot i que està previst que la Generalitat i la Diputació s’hi involucrin a partir de l’any que ve. “Comencem amb un format reduït i molt acotat per fer proves amb l’etiquetatge, les comandes i la facturació”, assegura Mencos. “Queden petits detalls a resoldre, com la compatibilitat dels equips informàtics, però ja està tot a punt”.

Per fer la prova pilot s’ha contractat l’empresa logística Mbcold, que disposa d’un magatzem frigorífic a Mercabarna i que s’encarregarà de fer tota la distribució. Segons els càlculs d’Unió de Pagesos, en aquesta primera fase participaran uns 25 productors de tot Catalunya, tot i que ja tenen acords amb uns 75, que podran subministrar els seus productes a un nombre limitat de paradistes de mercats i botigues d’alimentació. De moment se centraran en les hortalisses, la fruita i la verdura, però no descarten ampliar el ventall de productes si el projecte té bona acollida.

Un centre dels pagesos

Si la prova pilot té els resultats esperats, Unió de Pagesos té previst traslladar l’activitat a un centre de distribució propi ubicat al BioMarket de Mercabarna. “Allà només hi farem la part logística del negoci, no hi haurà venda directa“, matisa Mencos, que assegura que el seu objectiu no és competir amb les empreses que ja estan instal·lades al mercat central. La idea és que els clients facin les seves comandes en línia i des d’allà es distribuirà el producte a tot Barcelona i també a municipis de la primera corona metropolitana.

“El pagès només dedicarà el seu temps a produir els aliments i a buscar clients”, explica Mencos. “La clau del projecte és que la distribució es farà de manera centralitzada per estalviar costos”. A més, tenir presència física a Mercabarna els ajudarà a fer-se un nom entre els restaurants, les parades de mercats i les botigues d’alimentació que s’hi abasteixen de producte fresc. Una altra qüestió que està pendent de tancar és la localització de diversos punts repartits per tot Catalunya on agrupar els enviaments dels pagesos i facilitar el trasllat fins al BioMarket.

“Tampoc és que inventem res, però el format és molt innovador i ho hem d’anar ajustant sobre la marxa“, expliquen des d’Unió de Pagesos. Si surt bé, no descarten obrir centres similars per tot Catalunya que podrien funcionar com una xarxa de distribució, en la qual cada node seria tant un punt d’enviament com de recepció de comandes.

Nou comentari