Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Unió de Pagesos planeja crear un centre de distribució de productes KM 0 a Barcelona

Unió de Pagesos fa temps que rumia com fer arribar els seus productes de proximitat a Barcelona, però no acaba de trobar la manera de fer-ho. Després de molt temps de parlar-ne amb l’Ajuntament, l’organització estudia crear un centre de distribució de proximitat a la ciutat i ha rebut una subvenció municipal de 50.000 euros –el 68% dels 70.000 euros que necessiten– per estudiar la millor ubicació i el model de funcionament més adient per posar-lo en marxa de cara a la segona meitat del 2020.

La idea és anar un pas més enllà dels mercats de pagès que s’han posat en marxa durant l’última part de l’anterior mandat. “La feina dels pagesos és produir els aliments i no sempre tenen ni els coneixements ni les eines per distribuir-los i vendre’ls”, explica al TOT Barcelona el responsable de política de qualitat alimentària d’Unió de Pagesos, Carles Mencos. Tot i que considera que els mercats de pagès són un pas endavant, també reconeix que “la distribució pròpia a Barcelona i l’àrea metropolitana consumeix molt temps i recursos i limita la capacitat dels pagesos”.

Un centre de distribució per al i del pagès

En principi, la idea d’Unió de Pagesos és que els mateixos productors siguin els propietaris o els gestors del centre de distribució, però sempre a través d’una estructura professional que es dediqui a temps complet a la feina. “Es tracta de fer un centre logístic de distribució, no una central de compres, on el pagès dediqui el seu a temps a buscar clients i la distribució o entrega es facin de manera centralitzada. En cap cas és un punt de venda al consumidor final”, aclareix.

Els detalls es definiran durant els pròxims mesos mitjançant els estudis que s’encarregaran: quin és el mínim de productors que hauria de participar, quin radi d’acció hauria de cobrir, les mides del centre o els costos de funcionament són algunes de les qüestions que s’aniran polint després de l’estiu, però sempre amb un objectiu clar: “El centre ha de ser viable a mitjà termini“, reivindica Mencos. “Sempre està bé que t’ajudin, però el dia que s’acaba la subvenció el centre ha de poder seguir”.

El projecte està a les beceroles, però forma part de l’estratègia que l’Ajuntament i Unió de Pagesos estan treballant per impulsar “un nou pacte social entre la societat i la pagesia” per enfortir la producció de proximitat i facilitar-ne l’accés a la ciutadania. L’objectiu final és canviar el model agroalimentari de la ciutat, però per fer-ho, a més de la xarxa de mercats de pagès –ara n’hi ha al Guinardó, Horta, Vallcarca, Sants, Poble-sec, Raval, Eixample i Fort Pienc– cal pensar en gran.

La primera opció és Mercabarna

Carles Mencos és conscient que per arribar al màxim de clients possible calen dues coses: una bona ubicació i un ventall d’establiments prou ampli, que implica captar restaurants, botiguers i paradistes de mercats, de manera que els puguin fer servir de pont per arribar al consumidor final. “L’ideal seria que el pagès portés la seva mercaderia degudament etiquetada al centre i des d’allà o bé es fes el repartiment o bé servís de punt de recollida”, assegura. “El consumidor final l’únic que hi trobaria seria una llista d’establiments on comprar o consumir els productes de proximitat”.

Per això, tant Unió de Pagesos considera que la ubicació del centre de distribució hauria de ser Mercabarna o el Mercat Central de la Flor. “Si volem arribar a restaurants i paradistes necessitem estar a prop dels mercats majoristes, que és on s’abasteixen”, raona Mencos. “Si van a buscar la carn i el peix allà i després s’han de desplaçar a un altre lloc es complica la seva logística i molts no voldran venir. Ha de ser còmode i fàcil”. Encara que hi hagi la possibilitat de repartir comandes, tenir presència física és important per guanyar visibilitat.

No obstant això, la ubicació del centre sembla que ha aixecat certa polseguera. L’Ajuntament de moment no es vol pronunciar sobre el tema perquè encara està en una fase molt inicial i Mercabarna –que és 51% propietat municipal– no acaba de veure-ho clar. Fonts del mercat majorista han assegurat a aquest diari que “no hi ha gaire espai disponible i moltes grans empreses volen ampliar les seves naus”. Mercabarna, que no vol obrir un conflicte amb les empreses majoristes, considera que la millor ubicació seria el Parc Agrari del Baix Llobregat perquè donaria un gran impuls a la zona –té més de 3.000 hectàrees d’extensió– i és la zona productiva agrícola més gran de l’àrea metropolitana.

Més notícies
El supermercat cooperatiu és l'expansió natural dels grups de consum / Pxhere

El primer supermercat cooperatiu de Barcelona veurà la llum el 2020

Notícia: El primer supermercat cooperatiu de Barcelona veurà la llum el 2020
Comparteix
Food Coop BCN està acabant de definir les línies mestres del projecte i busca un local on instal·lar-se amb la intenció d’aixecar la persiana el pròxim any
Notícia: El primer supermercat cooperatiu de Barcelona veurà la llum el 2020 - Mobile
La número 2 de JxCat, Elsa Artadi. | Europa Press

Artadi vol fomentar les vendes online del comerç de proximitat amb una plataforma única

Notícia: Artadi vol fomentar les vendes online del comerç de proximitat amb una plataforma única
Comparteix
Aposta per una convivència sense "deslleialtat" entre establiments locals i comerç electrònic
Notícia: Artadi vol fomentar les vendes online del comerç de proximitat amb una plataforma única - Mobile

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Rosaecarbonell a juliol 26, 2019 | 12:04
    Rosaecarbonell juliol 26, 2019 | 12:04
    Com consumidora m està bé la venda directe en mercats de pagés. L altra és tornar Al's intermediaris

Nou comentari

Comparteix