Si els treballadors de cabina de la companyia irlandesa de baix cost Ryanair fa mesos que batallen per unes condicions laborals millors i han anunciat una nova tongada de vaga de dilluns a dijous fins el 7 de gener del 2023, ara els empleats d’una altra companyia amenacen amb una altra vaga.
Els treballadors de Vueling també en lluita
Es tracta de la catalana Vueling, la principal companyia que opera a l’aeroport de Barcelona. Els seus treballadors de cabina amenacen de convocar una vaga les properes setmanes si l’empresa no els apuja el sou un 6,5 % de forma retroactiva per al 2021, com ha fet amb la resta de la plantilla. “És una exigència mínima i justa”, assegura el secretari general del sector de l’aviació a CCOO a escala estatal, Jon Herrera.
Avui mateix hi ha hagut una mobilització de 300 treballadors de les diferents bases aèries, que han protestat davant de les oficines centrals de Vueling, al Prat de Llobregat. A la manifestació s’hi ha sumat STAVLA, que també exigeix la creació de taules salarials per al personal d’oficines i una revisió de les categories de sou dels tripulants.
Les de Vueling són reinvidicacions estrictament econòmiques, però en el cas de Ryanair el conflicte és més complex. La companyia irlandesa no ha apujat els sous als nivells previs a la pandèmia i no compleix la legislació espanyola en matèria de vacances, festius i descansos. Per altra banda, reclamen que s’elimini la política de subcontractació sota la normativa irlandesa i es readmetin els treballadors acomiadats.
En aquest context, si els treballadors de Vueling van a la vaga en plena campanya turísitca a Barcelona, i essent una companyia clau en l’operativa de l’aeroport, la infraestructura es veurà força afectada si comptem que Ryanair va faga de dilluns a dijous durant cinc mesos. De moment, la protesta dels treballadors de la companyia irlandesa ja ha comportat la cancel·lació de més de 200 vols i més de 1.000 retards a les deu bases que la companyia irlandesa té a l’Estat i ha afectat especialment l’aeroport del Prat.