Treballadors de la Nissan de Zona Franca tallen la Diagonal per la “inacció” de l’empresa

El 'Financial Times' ha explicat aquesta setmana que Nissan s'està plantejant una retirada d'Europa arran del Brexit

Un miler de treballadors de Nissan s’han mobilitzat aquest dimarts davant del consolat del Japó per exigir a la multinacional automobilística un pla industrial que eviti el tancament de la planta de la Zona Franca i de la resta de fàbriques de l’Estat. Després d’una hora de concentració, el gruix dels manifestants s’ha desplaçat al mig de la calçada de l’avinguda Diagonal i han tallat el trànsit en tots dos sentits, provocant cues de cotxes atrapats durant prop d’una hora. La plantilla ha iniciat un cicle de protestes per denunciar la “inacció” de Nissan després que Mercedes Benz anunciés que deixaria de fabricar al mes de maig la seva pick-up X-Class a la planta barcelonina, una decisió que tindrà un impacte “molt negatiu” sobre unes instal·lacions que ja produeixen al 20% de la seva capacitat, segons els sindicats.

Els representants dels treballadors han denunciat que la multinacional retallarà un 40% de la producció de la furgoneta elèctrica eNV200 a partir de Setmana Santa, cosa que implicarà la reducció d’un torn a la planta de carrosseria. Ara mateix, la fàbrica produeix dos models més a banda de la furgoneta elèctrica, la pick-up de Nissan i la Renault Alaskan.

Durant la protesta, convocada pels quatre sindicats que formen el comitè d’empresa, s’han tirat petards i s’han sentit crits com ‘Gianluca, escolta, Nissan està en lluita’ en referència al màxim dirigent de la companyia a Europa, Gianluca de Ficchy.

Els dubtes sobre la planta de Barcelona han portat a Nissan Motor Iberica a encarregar un pla de viabilitat que farà públic abans de l’estiu. Abans que es publiqui aquest informe, la plantilla es planteja tirar endavant un “cicle de mobilitzacions” i “treure la gent al carrer”, ha explicat el president del comitè d’empresa, Juan Carlos Vicente, en declaracions a l’ACN. El sindicalista ha explicat que fins a l’agost no preveu que es produeixin acomiadaments col·lectius, tot i que a partir de maig, quan es deixi de fabricar la pick-up de Mercedes, ja hi haurà excedent de personal.

“Tenim un problema greu a Nissan a tot l’Estat. Tenim un 50% de probabilitats que la fàbrica de la Zona Franca es pugui tancar”, ha afirmat abans de demanar “a la societat catalana” i a la classe política que “siguin part del problema” i que donin suport a les demandes dels 2.600 treballadors de les instal·lacions. “Hi haurà més mobilitzacions, per descomptat. No ens quedarem aturats com ovelles”, ha reblat.

Al llarg del 2019, Nissan Motor Iberica i els sindicats van pactar 600 acomiadaments, com a part d’un pla de reducció global dels treballadors de la companyia automobilística. En aquell acord, la direcció es va comprometre a treballar pel futur de la fàbrica i invertir 70 milions d’euros en la nova planta de pintura, que es comencaria construir d’aquí a tres anys.

La concentració davant del consulat arriba després que el Financial Times expliqués aquesta setmana que Nissan s’estigui plantejant una retirada d’Europa arran del Brexit. Segons informa la Federació d’Indústria, Construcció i Agro d’UGT (UGT-Fica), fins al mes de juliol, en el qual es coneixeran els plans de Nissan per a les plantes espanyoles, les mobilitzacions s’aniran incrementat la seva intensitat per a visibilitzar “la necessitat de garantir els llocs de treball i el futur de les plantes espanyoles”. En concret, el sindicat estima que perillen 25.000 llocs de treball, entre directes i indirectes, sobretot després de la reunió mantinguda aquest dilluns amb responsables dels centres de Zona Franca i de Montcada en la qual es va comunicar la previsió de producció dels pròxims mesos, que confirmen que els productes que fabrica actualment Nissan a Barcelona “no paren de reduir la seva producció”.

Aquestes previsions inclouen una reducció de la producció per a després de Setmana Santa de la línia 1 de la furgoneta eNV200 de 102 a 60 unitats, a més de la desaparició del torn de nit de bateries i del segon torn en carrosseries. En relació a la línia 2, en la qual es produeixen les pick-up, el mes de març la direcció donarà set dies de flexibilitat per a ajustar estoc, amb la idea de mantenir la producció equilibrada fins a, mentre que el comitè d’empresa reclama que, en aquests nous equilibris, els ritmes siguin menys exigents i que l’excedent de plantilla s’utilitzi per a donar formació i fer un pla de rotació.

Davant aquestes previsions, el sindicat ressalta que incrementen la incertesa dels treballadors davant el futur dels seus llocs de treball i reclama la implicació de les administracions, Govern central i Generalitat de Catalunya en la cerca d’una solució de futura per a les plantes de Nissan a Espanya i l’adjudicació de “manera urgent” d’un nou vehicle.

Més informació

Nou comentari