La Copa Amèrica de Vela el 2024 i la gestió del flux de creuers turístics a la ciutat seran dues qüestions que marcaran debats durant la campanya del 28M. Calen o no grans esdeveniments esportius a Barcelona, amb la despesa pública que puguin comportar? I cal limitar els creuers per amortir l’impacte ambiental i la gentrificació al centre històric tot i perdre impacte econòmic del sector que més aporta al PIB de la ciutat? Dues qüestions que tenen el Port de Barcelona com un dels agents implicats.
Cara i creu dels creuers
D’entrada, el 2022 el nombre de creueristes encara no ha recuperat els nivells prepandèmia, tot i que ha arribat a 2,3 milions de passatgers -3,1 milions el 2019-, i ha superat de llarg un 2021 on la Covid-19 va deixar el Port sense creuers entre el gener i el juny. I segons el president del Port, Lluís Salvadó, de cara al 2023 “no hi haurà creixements significatius en creuers, al voltant del 2% o el 3%, que no ens permetran superar els nivells del 2019”. Ho ha atribuït “a dinàmiques del sector”, però ha apuntat que sí que s’avança “qualitativament”. “Treballem en la desestacionalització, amb temporades baixes bones i unes temporades altes més moderades”, ha sentenciat.
Salvadó ha reconegut que hi ha visions diferents, “posicions antagòniques” sobre els creuers, però ha estat conciliador: “La voluntat i vocació del Port és integrar aquestes visions, conciliar totes les realitats, de manera que el negoci del creuer sigui sostenible a Barcelona i que al mateix temps els ciutadans de Barcelona tinguin una bona percepció dels creuers”. Segons el president del Port, aquests són “dos objectius que hem de ser capaços de treballar, des del Port i des de les empreses creuerístiques, intentant fer un treball compartit que ve de lluny. Per al Port els creuers són importants, però també l’opinió de la ciutadania”, ha sentenciat en el marc de la presentació de resultats del Port.

Inversions per a la Copa Amèrica
Per altra banda, les inversions previstes per al 2023 ascendeixen a uns 300 milions d’euros. Hi ha inversions ja licitades i altres que es licitaran i que es desenvoluparan al llarg del 2023 i fins i tot fins al 2025, segons ha detallat el president del Port, Lluís Salvadó, que ha parlat d’un “salt qualitatiu en inversions”, entre les quals hi ha el procés d’electrificació del Port. També ha detallat que “el 2022 ha estat un any de preparació de les instal·lacions del Port de Barcelona per acollir la Copa d’Amèrica de Vela“, que se celebrarà a Barcelona el 2024. De fet, ha detallat que s’acceleraran unes actuacions previstes al port vell per “presentar una millor cara al milió de persones que ens visitaran el 2024”.Tot plegat, uns 31 milions d’euros, ha concretat.
A diferència dels creuers, Salvadó ha lloat “la sintonia absoluta” entre administracions pel que fa a la celebració de la Copa Amèrica. “La unanimitat és sorprenent, i es deu al model que en el seu moment es va pactar, un model molt sostenible, molt integrat amb la ciutat i amb unes inversions molt moderades i modestes, adreçades a millorar la infraestructura. Un model racional i sensat”, ha descrit el president del Port.