Nou rècord al Port: més de 1.000 trens operats en un mes

El tràfic ferroviari de mercaderies és un dels objectius estratègics de la infraestructura per reduir les emissions contaminants

El Port de Barcelona ha batut un nou rècord. Després de registrar el millor primer semestre de la seva història, la infraestructura barcelonina ha aconseguit una altra fita: superar per primera vegada els 1.000 trens operats en un sol mes. En concret, al mes de juliol hi va haver 1.019 circulacions ferroviàries al port, un 14,5% més que l’anterior rècord, que datava del març del 2018, quan es va realitzar 890 operacions.

El transport ferroviari de mercaderies és una de les grans apostes del Port de Barcelona per reduir les emissions contaminants que es generen al recinte portuari, ja que evita la circulació constant de vehicles pesants. Al juliol Ferrocarrils de la Generalitat i ICL Iberia van firmar un acord que permetrà transportar fins a dos milions de tones de sal i potassa des de la seva planta del Bages, l’equivalent a 86.000 camions anuals.

L’ample ibèric, majoritari

A l’espera que es construeixin els nous accessos ferroviaris –que van amb almenys una dècada de retard–, de les 1.000 circulacions que es van produir al juliol 746 van ser en ample ibèric, 238 en ample mètric i només 35 en ample internacional. En aquesta línia, els 746 trens en ample ibèric també van suposar un nou rècord d’activitat per al port, ja que va opera un 10% més de trens que ara fa un any.

En l’últim mes es van transportar uns 27.000 TEU –l’equivalent a un contenidor de 20 peus–, dels quals 12.000 van arribar al port per a ser embarcats i 15.000 van arribar per mar i es van carregar als trens per a ser exportats cap a la resta de la península Ibèrica i França. Això suposa que el 13% dels contenidors que gestiona Barcelona ja arriben o surten del port amb tren.

El tràfic de vehicles també creix

El tràfic de vehicles és un dels segments d’activitat del port que més utilitza el tren gràcies al conveni entre FGC i Seat que permet transportat els cotxes que la marca del grup VW produeix a la seva planta de Martorell. El mes passat més de 22.000 automòbils van entrar o sortir del port en tren, un 6% més que en el mateix mes de l’any passat. Més de 20.000 estaven destinats a l’exportació i un 2.000 van arribar d’altres països.

En el cas del tràfic de vehicles, la quota ferroviària del Port de Barcelona, l’únic de l’Estat que està connectat directament a la xarxa ferroviària europea, és del 36%.

Més informació

Nou comentari