L’oposició carrega contra l’Ajuntament de Barcelona per les deficiències del Bonus Consum. ERC ha dit que s’han aplicat “de manera matussera”. El PP directament ha titllat la mesura de “propaganda política”. Aquesta eina permetia als consumidors gaudir d’un descompte de 10 euros per a totes les compres a partir dels 20 euros. Malgrat que el consistori prometia que aquests tiquets havien de servir per reactivar el comerç de proximitat, s’hi han pogut adherir cadenes que no són ni del país, com és el cas de Fnac. A més, hi ha hagut gent que ha sabut esprémer fins al màxim aquests ajuts, amb gairebé nul·les barreres per obtenir-los. De fet, una sola persona va rebre 1.700 euros públics en Bonus Consum.

“Cal revisar la seva aplicació per eixos i barris, perquè resulta del tot desigual. El cas que crida més l’atenció és Fort Pienc”, ha assegurat ERC, en declaracions al TOT Barcelona. En aquesta zona, de fet, un establiment d’alimentació va bescanviar en total 12.740 xecs. Gairebé 200 al dia, un volum de feina difícil d’imaginar per a un petit comerç. Amb aquesta mesura de l’Ajuntament, l’empresa ha rebut una injecció municipal de més de 127.000 euros. De fet, només aquest local concentra més d’un terç dels xecs gastats al seu barri, on a més hi havia molt pocs establiments adherits.

ERC ha denunciat que ni un sol Bonus Consum ha arribat als barris de la Marina del Prat Vermell, la Maternitat i Sant Ramon, Vallbona, Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes, la Clota, la Font d’en Fargues, la Teixonera, la Vall d’Hebron, Canyelles, Torre Baró, la Trinitat Nova i la Trinitat Vella. “Cal estudiar bé què ha passat per a millorar següents edicions”, han demanat els republicans, que plantegen condicionar els bons consum a estar associat a un eix comercial.

També han suggerit que el local que es pugui beneficiar d’aquests ajuts públics tingui una limitació de superfície, per veritablement ajudar al petit comerç de barri. De la mateixa forma, han assegurat que comerciants els han fet arribar que aquestes injeccions de diner públic serien més útils en temporades de comerç baixes, com febrer o setembre, i no pas al Black Friday, que és un dels pics de consum i, per tant, la mesura és menys efectiva, perquè té menys capacitat incentivadora. “La iniciativa ha tingut molt èxit, però no estem del tot segurs d’afirmar que els impactes són igualment positius”, han admès.

Junts per Catalunya ha denunciat que l’Ajuntament està incomplint la llei de transparència. El partit que lidera Elsa Artadi a Barcelona ha assegurat que “el govern Colau-Collboni no va voler donar les dades més desagregades de quantes persones havien bescanviat més de sis, set, vuit, 20 vals… malgrat tenir-les”. En aquest sentit, el partit juntaire ha dit que no es pot saber si realment la mesura ha beneficiat al comerç petit, de barri i de proximitat.

“Volem que es reediti [el Bonus Consum], i així ho hem demanat, però amb garanties, amb límits per als establiments i per a les persones que en fan un mal ús”, ha demanat el partit d’Artadi. “Volem un Bonus Consum que beneficiï al petit comerç i restauradors, que beneficiï als consumidors, que beneficiï a tots els barris i que beneficiï als eixos comercials”, han afegit.

El PP ha acusat la mesura de “propaganda política” i ha dit que “no els ha acabat de sortir bé”. En aquesta línia, han considerat que “és una vergonya i una falta de respecte” que hi hagi locals com el del Fort Pienc, que han rebut més de 127.000 euros públics, mentre que d’altres no han rebut ni un sol euro. “La millor mesura seria una reducció d’impostos als comerços que ajudaria a tots els comerços per igual”, han declarat.

Nou comentari

Comparteix