La patronal Foment del Treball i l’associació d’eixos comercials Barcelona Oberta s’han coordinat per intentar frenar un dels projectes estrella del govern d’Ada Colau: presentaran un recurs contenciós administratiu per demanar de forma cautelar la paralització de les obres a la Via Laietana. L’argument que presenten al jutjat és que la reforma que planteja el consistori és “lesiva” per als interessos econòmics de la ciutat i per a la mobilitat de l’àrea metropolitana. També s’alerta que la planificació de la reforma no disposa de prou estudis i informes que analitzin el seu impacte. I encara més, suposa “mutilar” el principal connector viari entre l’Eixample i la Barceloneta.
El degoteig de peticions al jutjat per aturar les obres podria continuar, de fet, el termini per portar la reforma de la Via Laietana els tribunals finalitza el pròxim 22 d’abril. A dia d’avui, 22 entitats han presentat al·legacions en contra del projecte, i totes han estat rebutjades per l’Ajuntament.
La Via Laietana, en obres com a mínim fins el 2024
La primera fase de les obres va començar l’1 de març i durarà 14 mesos. Generarà afectacions a la part superior de l’avinguda, fins a la plaça Antoni Maura. Quedarà una fase Fase 2, amb una durada d’almenys un any més, segons preveu el consistori d’Ada Colau, de manera que la Via Laietana estarà en obres fins 2024 com a mínim.
El canvi més significatiu de la remodelació, que ja s’aplicarà durant les obres, és la pràctica desaparició del sentit ascendent de circulació. El carrer Jonqueres pacificat permetrà només el pas de veïns i en sentit descendent, així que no serà possible creuar Ciutat Vella del mar a l’Eixample, com ja va passar a la Rambla.
Actualment remunten Laietana quasi 20.000 vehicles, que hauran de fer un recorregut alternatiu pels passejos Picasso i Lluís Companys o bé rodejar el centre fins al Paral·lel i Urgell.