Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
La metamorfosi de plaça Catalunya: de feu d’atracadors a ‘hub’ tecnològic
  • CA

El 1870 va obrir el primer comerç a plaça Catalunya. Va estar ubicat al número 20, on actualment hi ha la botiga d’Alain Afflelou, i va tancar només cinc anys després de la inauguració. Era la cerveseria Nueva Mallorquina, segons recull Biografia de la plaça Catalunya, del cronista de Barcelona Lluís Permanyer. “En aquella zona no solament no hi trobarem botigues de qualitat, sinó que els establiments més interessants i anomenats seran els cafès i restaurants”, escrivia Permanyer en el llibre, publicat el 1995. Vista la plaça Catalunya avui, però, el panorama és ben diferent. De fet, amb l’arribada de Huawei, va camí de convertir-se en epicentre tecnològic de la capital catalana.

El terreny que havia de convertir-se en la que és actualment una de les places més conegudes de la ciutat estava ocupat per edificis fins a finals del segle XIX, segons relata el cronista. El 1889, però, es va aprovar l’ordre reial que convertia l’espai en una plaça, i el 1895 van començar els enderrocaments que deixarien el terreny lliure. La desaparició de les construccions va precedir anys d’obres aturades i abandonament, cosa que va convertir l’espai en feu d’atracadors

“Tot era gairebé a les fosques. L’obscuritat és l’ambient que prefereixen els atracadors per a treballar. Aquesta era la raó per la qual a partir d’una determinada hora de la matinada ningú no s’atrevia a endinsar-se en aquell territori inhòspit“, narra Permanyer a Biografia de la plaça Catalunya. La inseguretat feia que alguns demanessin escorta per creuar la plaça. Era el cas del marquès de Ciutadilla, que demanava la protecció de la Guàrdia Civil per arribar a la plaça Urquinaona –que encara no estava urbanitzada–, on vivia. 

Dos homes consulten el mòbil asseguts a la plaça Catalunya / Jordi Play

Fins a l’enderrocament dels edificis particulars la plaça Catalunya va destacar pels teatres i els bars. El 1867 es va inaugurar un local de ball que l’any següent va passar a teatre. El teatre Massini va obrir les portes el 1881, tres anys abans que el Ribas. Permanyer també recorda les paraules de Modesto Martí a Barcelona y su provincia. El llibre es va publicar el 1888, amb motiu de l’exposició universal, i Martí lamentava la falta d’activitat econòmica a la plaça. “Era un gran espai sense urbanitzar malgrat que ha de ser el centre de la vida comercial de la nostra ciutat”, es queixava Modesto Martí. El cert és que passejar per plaça Catalunya avui el faria content.

“Huawei volia copiar Apple”

El 22 de febrer Huawei va aterrar a la plaça Catalunya. Concretament, a un local situat a la mateixa façana de la plaça que Apple, que porta vuit anys al local de la cruïlla amb el passeig de Gràcia del costat Llobregat. Per al fundador de l’observatori Eixos, David Nogué, la decisió del gegant xinès es redueix a un fet simple: “Volien copiar Apple”. El director d’Eixos, un observatori econòmic que recopila informació sobre locals comercials de l’Estat i Portugal, apunta que Huawei té la intenció de “menjar-se” la part de mercat que no ocupen Apple o Samsung. 

Un dilluns sobre les 11.30 hores l’activitat a les botigues d’Apple i Huawei de la plaça Catalunya és semblant. A totes dues s’hi fan seminaris, en el cas del local de la marca fundada per Steve Jobs, hi fan un de dirigit a usuaris; i en el cas de la multinacional xinesa, està adreçat a treballadors d’establiments on es venen aparells de Huawei. L’aspecte també és similar: espai diàfan amb taules rectangulars on els visitants poden provar mòbils, rellotges o tauletes. Els dos locals tenen dues plantes i els treballadors vesteixen uniforme.

Dos clients proven productes de Huawei a la botiga de plaça Catalunya / Jordi Play

“Les marques de mòbils s’han de reinventar i ofereixen experiències per a atreure a clients“, raona la directora de Retail de Laborde Marcet, Ángela Sánchez. David Nogué afegeix que la intenció d’Apple és que les botigues sembli que estan plenes “sempre” i que hi ha “hiperactivitat”. I Huawei? “Ells copien Apple”, insisteix el fundador d’Eixos. 

Amb tot, el desembarcament del gegant xinès ha creat un trident format per Apple, Huawei i Movistar, tots tres amb locals a la plaça Catalunya. “Alguna cosa està passant”, considera David Nogué. El director de l’observatori Eixos opina que la plaça va camí de convertir-se en un “clúster”, cosa que faria del lloc un punt de referència per comprar mòbils. “S’hi ha anat creant una zona de concentració del sector tecnològic“, aprofundeix Ángela Sánchez. Si es consolida aquesta tendència, remata Nogué, “arribaran més botigues de mòbils” a la plaça Catalunya.

[r:1]

La directora de Retail de Laborde Marcet compara el que està passant en aquesta plaça amb el que ja ha succeït a l’avinguda Diagonal, on el sector de la decoració ocupa diversos locals. “Si una botiga obre i funciona, pot provocar efecte crida. També ha passat al Portal de l’Àngel amb la moda”, analitza. La següent empresa tecnològica a fer el pas hauria de ser, segons Sánchez, Samsung. “Però ara mateix no hi ha locals disponibles”, indica la responsable de Retail de Laborde Marcet, una empresa d’assessors en inversió immobiliària. 

Per què escullen la plaça Catalunya?

Preguntades per l’elecció de la plaça Catalunya per obrir botigues, Huawei i Apple es remeten a notes de premsa enviades amb motiu de la inauguració –en el cas de l’empresa xinesa– i la reobertura –pel que fa a Apple, que va tancar durant uns mesos l’any passat per obres–. El gegant xinès defineix la plaça Catalunya com “un dels llocs més cèntrics i emblemàtics de Barcelona”. Sobre la presència d’Apple a la plaça Catalunya, Ángela Sánchez resumeix: “Si es venen com els millors, han de ser al millor lloc”.

“Estan ubicades en una zona de pas per on circula gent amb poder adquisitiu que baixa des del passeig de Gràcia”, detalla Ángela Sánchez. A més, David Nogué recorda que la plaça Catalunya és un lloc de confluència de carrers com Pelai, Portal de l’Àngel o passeig de Gràcia, així que l’afluència de gent és gran. 

La botiga de Huawei a plaça Catalunya / Jordi Play

Per a David Nogué la proximitat de les botigues de moda és clau per entendre la ubicació d’Apple. El fundador d’Eixos argumenta que les empreses de telefonia volen mostrar els mòbils com un component més de l’estil personal. És per això que estar a prop de Massimo Dutti, Zara o H&M fa el fet per a Apple, segons Nogué. “I Huawei s’ha situat allà perquè volien estar al costat d’Apple“, remarca.

[r:2]

Ser a tocar pot ajudar les dues marques. Això és el que pensa David Nogué, ja que Apple i Huawei són “competidors complementaris”. S’ajuden a vendre perquè no tenen el mateix públic”, defensa. Els clients tenen l’ocasió de passejar-se per les dues botigues i comparar preus i productes, cosa que els facilita la decisió i, eventualment, la compra. 

L’arribada de Huawei encamina la zona a convertir-se en un hub tecnològic, lluny del feu d’atracaments, l’espai buit de comerços o de punt neuràlgic de teatres i bars que va ser durant el segle XIX. Els anys i els barcelonins decidiran si la plaça Catalunya serà la referència per comprar mòbils i aparells electrònics. 

Més notícies
Huawei presenta a Barcelona un mòbil de 2.500 euros tot i la suspensió del MWC
Notícia: Huawei presenta a Barcelona un mòbil de 2.500 euros tot i la suspensió del MWC
Comparteix
Un dels màxims directius del gegant xinès dona detalls de la novetat via 'streaming'
Huawei inaugura una botiga a tocar de la d’Apple a plaça Catalunya
Notícia: Huawei inaugura una botiga a tocar de la d’Apple a plaça Catalunya
Comparteix
El gegant xinès celebra l'obertura del segon establiment més gran de la companyia a Europa

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa