Des del ministeri d’Indústria i també des de la cartera Defensa feia dies que s’explicitava l’interès a portar a la taula de reindustrialització de Nissan el candidat Tess Defence. Es tracta d’un consorci de la indústria militar que ha rebut una adjudicació del govern espanyol de 1.200 milions per al manteniment dels tancs de l’exèrcit espanyol. Era el pla B per ocupar una part dels terrenys de la Zona Franca si el fabricant xinès de vehicles Great Wall Motors no accepta la darrera oferta, que inclou una rebaixa en el lloguer dels terrenys i ajuda per gestionar el traspàs de tot el personal de Nissan a la nova empresa.
Fonts coneixedores de la negociació reconeixen que “era una jugada del govern de Pedro Sánchez per pressionar, per posar entre l’espasa i la paret, la Generalitat, perquè si els xinesos diuen que no i Catalunya rebutja un pla B, queden desemparats milers de treballadors i seria la Generalitat qui hauria de donar explicacions als sindicats“. Però la jugada no ha sortit bé. Tal i com ha avançat el TOT Barcelona de fonts del Govern i han corroborat altres fonts de la taula de reindustrialització, la negativa rotunda de la Generalitat a acceptar Tess Defence a Barcelona –un candidat que ha aplicat la seva sol·licitud a la consultoria KPMG, que si hagués tingut el vist-i-plau, hauria valorat industrialment i financerament– ha fet que el govern espanyol hagi decidit retirar la candidatura del consorci de manteniment de tancs i descartar-la definitivament. “Cal unanimitat, i el bloqueig de la Generalitat ho ha fet impossible”, han apuntat fonts de la negociació.
Ara bé, en el lloc de Tess Defence, en cas sempre que la companyia xinesa rebutgi venir a Barcelona, s’han posat sobre la taula altres candidats que han contactat amb KPMG per ocupar, en aquest cas, un espai de la Zona Franca amb finalitats logístiques. Es tracta, tal i com ha confirmat el TOT, de la cooperativa valenciana Consum i de les empreses Merlín Properties, Goodman i JLL, que farien polígons logístics. En la resta de l’espai de Nissan continuen vives les propostes d’acollir el fabricant de motos Silence als terrenys de Montcada i Reixac, mentre que a la Zona Franca i a Sant Andreu s’aposta per un hub de mobilitat elèctrica.