El Consell d’Administració del Port de Barcelona ha aprovat l’adjudicació de l’obra per preparar els terrenys per l’arribada de les noves vies i la Terminal Nou Llobregat, que formen part de l’ampliació del port barceloní pels propers anys. El projecte -anomenat Nou accés ferroviari. Vies d’accés i expedició/recepció a Nou Llobregat. Serveis afectats i consolidació de terreny– costarà uns 25 milions d’euros i no finalitzarà fins d’aquí a dos anys. “L’adjudicació d’aquesta obra és un pas important per fer realitat els nous accessos al Port de Barcelona i la Terminal Nou Llobregat perquè genera la base sobre la qual es construirà la superestructura ferroviària i reordena tots els serveis presents a la zona”, ha explicat l’organisme en un comunicat aquests dimarts.
Les obres del Port de Barcelona ja comencen a fer-se realitat. La companyia Unió Temporal d’Empreses (UTE) Copcisa, S.A.- Acciona Construcciones, S.A. començarà les obres del port barceloní. Aquestes infraestructures, incloses dins el Pla Director Urbanístic (PDU) de la Terminal Logística Intermodal del Port de Barcelona, formen part del futur node ferroviari que s’està desenvolupant en l’àrea sud del Port. En aquest sentit, en els propers 24 mesos la companyia començarà a treballar per deixar les instal·lacions llestes per a la construcció completa d’aquesta nova terminal.

El projecte comptarà amb dues parts molt distingides. Primerament es construirà una plataforma sobre la qual s’instal·laran els dos ramals que connectaran el nou accés sud ferroviari -que està desenvolupant el ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana– amb la resta de la xarxa ferroviària interior del Port; i la terminal de recepció i expedició del futur complex ferroviari Terminal Nou Llobregat, format per cinc vies. D’altra banda i comptant amb la gran quantitat de terrenys que englobarà aquesta nova instal·lació, la companyia també treballarà en la reubicació de tots els serveis existents en aquest espai i que quedarien afectats per la nova via, els més importants dels quals són la galeria de servei de l’Ens d’Abastament d’Aigües Ter-Llobregat, el col·lector de salmorres de l’Agència Catalana de l’Aigua i les infraestructures d’electricitat, comunicacions, aigua, etc. existents en aquest espai.
Oberta la licitació per rehabilitar l’edifici històric del Port
El Consell d’Administració també ha aprovat iniciar el procediment per rehabilitar l’edifici del Portal de la Pau, la seu històrica del Port de Barcelona. De moment, el pressupost base que s’ha plantejat és de 17 milions d’euros i un termini d’execució de 18 mesos. L’obra inclou el reforçament de l’estructura de l’edifici, la restauració dels elements arquitectònics interiors i exteriors i totes les instal·lacions, que hauran de seguir criteris estrictes d’eficiència energètica, ambiental i de seguretat. Un cop rehabilitat, aquest edifici acollirà el Centre d’Interpretació del Port, un espai dedicat a explicar als visitants el funcionament i la complexitat d’aquesta infraestructura i la seva contribució a la competitivitat de l’economia i al benestar dels ciutadans.