Les exportacions salven l’activitat del Port de Barcelona durant la pandèmia

La presidenta espera recuperar activitat de creuers a l'estiu, tot i que admet que és "prematur"

El Port de Barcelona va obtenir uns beneficis de 17 milions d’euros el 2020, al voltant d’un 63% menys respecte el mateix exercici del 2019. La presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, ha subratllat que ha sigut un any “molt complicat” per l’impacte de la pandèmia, d’uns 34 milions d’euros, que ha repercutit en el tràfic total, que ha sumat 59,5 milions de tones, un 11,9% menys que el 2019 i un descens de l’11% en el tràfic de contenidors, fins als 2,96 milions Twenty Equivalent Unit (TEU), equivalent cada TEU a un contenidor de 6 metres. També destaca durant el 2020 la davallada de creueristes, del 93,7%, fins als 199.000, principalment de gener i febrer i uns dies de març. En aquest sentit, Conesa ha dit que li agradaria poder recuperar parcialment l’activitat aquest estiu, però ha admès que encara és “prematur”.

En la roda de premsa per presentar els resultats d’aquest any, la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, ha confirmat les dades que ja va avançar provisionalment en l’esmorzar informatiu a Foment del Treball fa unes setmanes i quantificava el descens del tràfic total al voltant de l’11%. Finalment s’ha acostat al 12%, amb 59,5 milions de tones, mentre que els contenidors TEU es van situar prop dels 2,96 milions, un 11% menys. El tràfic Ro-Ro també s’ha vist colpejat per la crisi de la covid, en un 15,5%, sobretot pel cabotatge amb les Illes Balears que ha arrossegat el global dels resultats, segons el director general del Port, José Albert Carbonell. No obstant això, ha assegurat que després es va observar una forta recuperació.

De fet, Carbonell i la mateixa presidenta, Mercè Conesa, han comentat que les xifres de gener i febrer són “positives i esperançadores”. El director general del port ha comentat que les xifres entre el gener i el 18 de febrer mostren una recuperació, d’un 20% en TEU i un 3% en increment en tones, així com les xifres import, export i de transbordament.

Tot i el complicat context de l’any passat, els dirigents del port han remarcat el bon comportament de les exportacions, que en contenidors TEU només ha patit retrocés del 0,5%, quedant en 726.798. Carbonell ha assenyalat que hi ha contribuït l’augment de les exportacions en el sector de l’alimentació que ha estat del 7%, davant del 4% de la mitjana espanyola, i en especial la carn, un 40%, i més concretament dels productes porcins cap a la Xina i cap a altres mercats on va augmentant la seva presència. Aquesta tendència, a més, s’està confirmant amb dades del gener i part del febrer, segons el director general.

Per destinacions, l’Àsia i Oceania concentra quasi la meitat de les exportacions –48,5%–, on destaca un increment de la Xina –+46%– i l’Índia –+39%–, seguit d’Amèrica –21%–, Àfrica –18,5%–, on les exportacions a Algèria cauen un 34%, i Europa –12%–.

Per contra, les importacions han caigut un 10,9%, fins als 519.655 TEU, tot i que també s’observa un canvi de comportament en els darrers mesos. Principalment, segons el dirigents del port, es deu a al davallada del consum i del PIB que ha comportat la crisi sanitària i econòmica.

Amb tot, la xifra de negocis el 2020 va caure un 20%, fins als 139 milions d’euros, per la caiguda del tràfic total, que ha fet reduir un 25% les taxes d’utilització; les bonificacions aplicades en les taxes d’ocupació durant la pandèmia a les terminals de contenidors i passatgers i concessionaris i a la reducció de la taxa d’activitat per la disminució de tràfics, mesures acompanyades per l’eliminació del topall mínim d’activitat i l’impacte indirecte per la caiguda d’ocupació. Davant aquest escenari, la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, ha deixat clar que la prioritat no era “fer els millors resultats de la història sinó que s’ha buscat la resiliència”.

En l’apartat de líquids a granel, el moviment assolit l’any 2020 ha estat de 12,9 milions de tones, amb una caiguda del 20%. I en el cas dels sòlids a granel, l’any es tanca amb un moviment de més de 4 milions de tones, xifra similar a la de 2019. En l’àmbit del tràfic d’automòbils nous la caiguda del 2020 ha estat molt significativa, situant-se en un -38% –480.000 unitats–.

“És urgent poder recuperar els creuers”

La presidenta del Port de Barcelona també ha afirmat que és “urgent” definir els protocols per poder recuperar la indústria dels creuers i ha desitjat que part d’aquesta activitat pugui tornar a l’estiu, tot i que ha admès que encara és “prematur”. També, ha dit, cal tenir en compte que la confiança del creuerista és “fonamental” així com la importància que la vacunació avanci.

De fet, des de l’estat d’alarma, l’activitat ha estat nul·la i en la reducció dels ingressos per utilització –-21 milions d’euros, 63 milions en total el 2020– ha estat per aquest motiu, segons ha afegit la subdirectora general d’Econòmic i Financer, Miriam Alaminos. Conesa confia que un cop es recuperi l’activitat també ho faran els ingressos ràpidament.

D’altra banda, Conesa ha mostrat la seva preocupació per les tensions actuals a nivell global en el trànsit marítim per la manca de contenidors buits causats per l’aturada de les navilieres i posterior recuperació de l’activitat després del confinament i que fa encarir el preu dels transports. Segons ha explicat, és una qüestió que ja ha traslladat a Puertos del Estado i ha lamentat que com a Autoritat Portuària té poc marge. “Sabem que hi ha companyies que han tingut importants pèrdues però també entenem que en el mercat no podem haver-hi abusos”, ha dit.

Per últim, el consell d’administració del Port de Barcelona ha encarregat recentment la recerca de terrenys per ampliar el ZAL, tot i que no ha ofert més detalls de com es produiria, si amb recursos propis o a través de societats participades. A prioritat, ha dit, és identificar els sols logístics que puguin permetre el creixement del port i la seva activitat i ha afirmat que és “prematur” parlar de zones en concret.

Més informació

Nou comentari