El ‘hub’ d’empreses dedicades a la descarbonització és l’opció que pren força per agafar el relleu a les plantes de Nissan, que van tancar el passat 31 de desembre, i preveu donar feina a tots els treballadors acomiadats pel gegant asiàtic del sector automobilístic. En concret, esperen fitxar els 1.400 empleats que hi havia a les plantes que tenia l’empresa amb origen japonès. Per aconseguir aquest objectiu queda pendent la negociació amb els fons de capital de risc, on esperen captar 800 milions d’euros d’inversió, a més dels entre 150 i 200 milions d’euros més de fons públics que calculen percebre.
Segons han explicat els responsables de dues de les empreses que lideren el projecte QEV Technologies i Btech, Joan Orús i Rafael Ruiz a TV3, el projecte podria donar feina a 4.000 persones en cinc anys. “El hub neix amb la idea de muntar un centre tecnològic i de producció de la mobilitat elèctrica”, ha explicat Ruiz a TV3. Totes dues marques han assegurat que el projecte és sòlid, és viable i han sostingut que els models que trauran al mercat superaran les produccions que tenia Nissan actualment.
A les plantes que tenia Nissan a la Zona Franca, a Montcada i Reixac i a Sant Andreu de la Barca es vol instal·lar un conglomerat d’empreses que, entre d’altres, recuperin marques com Ebro, que en el passat va donar nom a vehicles de la planta de Motor Ibérica, i d’Hispano Suiza. També volen crear una marca comercial centrada en la comercialització de vehicles per al repartiment d’última milla, volen fer models de cotxes elèctris propis, a més d’automòbils per Ronn Motor, Tevva, Volta, Inzile, Quantron, Voltia, entre d’altres. Concretament, aquí podrien veure la llum vehicles lleugers i ‘microcar’. A més s’hi vol edificar un centre d’homologació i certificació de bateries, o la posada en marxa de la fabricació de piles d’hidrogen i d’intercanviadors de bateries per a micromobilitat.