L’ampliació de l’aeroport del Prat va sortint a la primera línia del debat polític de forma reiterada. Després de mesos sense ser protagonista del debat públic, l’aeroport torna a centrar les mirades fruit de la negociació dels pressupostos de la Generalitat. Pel PSC és absolutament imprescindible que Aragonès accepti la seva proposta d’ampliació. Sense aquesta opció, els pressupostos del país -diu- no prosperaran. Ara bé, com s’ha arribat fins aquí? Quins agents hi estan a favor i quins en contra?
El duel PSC – ERC
En l’arena política gairebé tots els implicats han deixat clara la seva postura. Pels socialistes ampliar l’aeroport suposaria créixer internacionalment. La infraestructura s’ha anat quedant petita i fer-la més gran implicaria poder connectar Barcelona amb altres països asiàtics i americans. Al davant hi han trobat sempre certa oposició d’ERC, que tot i ser partidària de trobar noves fórmules per ampliar la capacitat del Prat, considera que qualsevol opció implica deixar intacta la Ricarda i altres espais naturals protegits que hi ha a tocar de l’aeronau.
L’opció més partidària de Junts
D’altra banda, Junts no amaga la seva predisposició a fer l’aeroport més gran. “No ens podem permetre el luxe de no tenir un aeroport del segle XII”, deia Jordi Puigneró quan era vicepresident del Govern. Des de l’Ajuntament de Barcelona, Elsa Artadi també va posicionar-se a favor de convertir l’aeroport en un hub internacional. Artadi, va reclamar al govern espanyol, en la seva etapa com a portaveu de Junts al consistori, que aprovés un Document de Regulació Aèria (DORA) que inclogués la seva ampliació amb un projecte “que salvi la llacuna de la Ricarda i minimitzi l’impacte mediambiental de les obres” amb l’objectiu que el projecte pugui passar el filtre de la Unió Europea, un fet d’altra banda imprescindible perquè l’aeroport té a prop espais protegits.
Els Comuns, absolutament en contra
El Govern de Barcelona està completament polaritzat en aquest aspecte. Collboni secunda al peu de la lletra la proposta del govern espanyol d’ampliar l’aeroport. Colau, però, s’hi nega completament i mai ha amagat que tenen “discrepàncies sobre aquest aspecte”. Per l’alcaldessa, “no tenim les energies renovables tan avançades com per permetre’ns contaminar tant la ciutat amb una infraestructura com aquesta”. Aquest dissabte la vicepresidenta del govern espanyol i líder de ‘Sumar’, Yolanda Díaz, ha reforçat Colau assegurant que l’ampliació “no és el seu model”.
El debat al carrer
La societat també està dividida. Mentre que diversos moviments ecologistes han mostrat la seva oposició de manera sistemàtica a una possible ampliació de les pistes del Prat, alguns empresaris defensen la necessitat d’ampliar el trànsit de passatgers i vols de l’aeroport. En aquest sentit,el nou president del Cercle d’Economia, Jaume Guardiola, defensava el passat dimarts l’ampliació del Prat i demanava que es “repliqui” la Ricarda en una altra zona. D’altra banda, PIMEC diu que una infraestructura més gran “ampliaria el PIB català en més de dos punts”.