Els barcelonins visiten poc la Boqueria, com a mínim en percentatge. El mercat més famós de Barcelona, al cor de Ciutat Vella, recupera aquests dies molta afluència amb el retorn del turisme. El públic local, en canvi, no hi ha tornat amb el mateix entusiasme que els visitants.
El nou president del mercat, Jordi Mas, relata en aquesta entrevista al TOT Barcelona com vol fer “evolucionar” la Boqueria amb activitats pensades per atraure barcelonins. Proposa crear experiències que interessin al públic local i confia que mica en mica podrà convèncer els botiguers per reorientar la seva oferta de productes cap a un combinat que atragui tant locals com estrangers.
Ara bé, avisa que el mercat necessita sí o sí molt de “tràfic”: una gentada que hi passegi cada dia. Sense una alta afluència, les vendes es desplomen i les parades no poden substituir, avisa. La pandèmia va fer caure l’assistència a un 10% i les vendes van caure en la mateixa proporció, malgrat els esforços per incentivar l’e-commerce i l’accés més fàcil dels veïns durant els mesos sense turistes.
Canvis a la Boqueria
Des de Setmana Santa ha tornat la imatge habitual d’un mercat de gom a gom, amb una recuperació sobtada dels visitants pel bon temps, la caiguda de casos de Covid i la fi de la mascareta en espais interiors. Els venedors calculen que ara mateix l’afluència ronda el 85% de la que hi havia el 2019, quan es va tocar sostre. Entre badocs, fotos i grups, tornen a formar-se cues a l’entrada de la Boqueria i al passadís principal. Per això, una de les preocupacions del mercat a buscar estratègies contra la massificació i Mas avança que analitzaran fluxos, recorreguts i disseny de l’espai per intentar que flueixi al màxim el pas de persones i no es produeixin taps ni aglomeracions.
Els últims anys el mercat ha fet canvis al seu interior, que molts barcelonins potser encara no han vist. Dues placetes entre parades ajuden a esponjar la superfície i l’oferta gastronòmica s’ha diversificat en propostes i en confort per superar el clixé de la barra de bar. Una nova aula polivalent, tota de vidre, permet fer activitats i tallers divulgatius enmig mateix de les parades i còmodament. El producte alimentari per emportar ja s’ha estès a moltes parades, i dels gots de fruita tallada i sucs s’ha passat a un ampli ventall que inclou crestes farcides, ostres fresques, falafel vegetarià, patates enfilades, xocolata, safates de carpaccio i moltes temptacions més.
L’entorn del mercat i la Rambla
El que no acaba de canviar del tot és l’entorn immediat del mercat. Els porxos tenen poca llum quan cau el sol i són estrets. I la plaça del darrere, la Gardunya, no ha aconseguit esdevenir la segona porta de la Boqueria. Aquest espai reformat fa una dècada té tendència a degradar-se i li manca vida comercial als baixos. El nou president del mercat reclama a l’Ajuntament que hi posi solució, per exemple amb videocàmeres i més enllumenat als laterals i accions de dinamització econòmica a la Gardunya.
A l’horitzó hi ha una intervenció municipal molt rellevant, la reforma de la Rambla, que també fa patir als botiguers de la Boqueria. Comencen aquest any per Colom i el mandat vinent arribaran al tram mig del passeig. Les llargues obres de la Gardunya els van deixar un record molt amarg i els fa por que les de la Rambla puguin dificultar l’accés al mercat per la seva porta estrella i per al pàrquing que usen els compradors locals que van a proveir-se de grans quantitats de producte. Així, una de les idees que llança a l’aire Jordi Mas és un ‘bus Boqueria’ que porti visitants cap al mercat, saltant-se el tram de Rambla en obres.
Per tot plega avui l’enquesta del dia pregunta als lectors què els faria tornar a la Boqueria: activitats, preus, gastronomia, confort… Els factors són múltiples però és important detectar quin és l’obstacle principal que frena el retorn de barcelonins a la Boqueria.
Quiz Maker