El Sant Jordi d’estiu, més rendible per les llibreries que pels floristes de Barcelona

No s'ha arribat al milió de roses venudes, tot i que una diada normal se'n compren entre 6 i 7 milions

Llibreters i floristes fan dos balanços ben diferents del Sant Jordi d’estiu, celebrat a mig gas aquest dijous a causa del repunt de coronavirus. Mentre els llibreters celebren “l’encert” d’haver ajornat la Diada i haver animat les vendes habitualment baixes de juliol, els floristes lamenten que “no s’ha complert l’objectiu” de vendre un milió i mig de roses per donar oxigen al sector.

Floristes decebuts

“Potser és el millor resultat que es podia fer avui, però això no treu que l’objectiu era un altre”, resumeix el Gremi de Floristes de Catalunya el seu Sant Jordi d’estiu, en què les vendes han quedat lluny del milió i mig de roses que havien encarregat per a l’ocasió. Potser amb un excés d'”optimisme”, admet el seu president, Joan Guillén, en declaracions a l’ACN, els floristes van creure que es podria donar sortida a aquest volum de flor, ja molt inferior al d’un Sant Jordi normal, que se situa entre els 6 i 7 milions de roses.

En una setmana tot ha canviat: les noves restriccions per frenar el coronavirus han fet baixar l’activitat comercial en general i a això s’hi ha afegit, subratlla, la “confusió” comunicativa generada al voltant de la celebració o no de la festa de la rosa i el llibre. “La cita prèvia i les restriccions al comerç excepte l’essencial han repercutit, i esperar que ens salvaríem d’això era massa optimista”, comenta Joan Guillén. Es refereix sobretot al canvi de situació viscut especialment a Barcelona i l’Àrea Metropolitana des de divendres, amb el decret de mesures per posar fre als rebrots de coronavirus. Fins aleshores, els floristes eren optimistes: “Si Sant Jordi hagués sigut fa una setmana segurament hauria anat diferent”, diu el seu president amb resignació.

El ritme de vendes ha estat desigual, com ho ha estat el seguiment general d’aquest Sant Jordi d’estiu. En algunes ciutats hi ha hagut “més moviment i alegria”, diu Guillén, però la situació a Barcelona ha pesat molt en el balanç global. “El que volíem era pràcticament salvar el sector”, assumeix. Les roses havien de retornar “l’alegria anímica i econòmica” al sector, per “fer coixí” de cara a uns propers mesos que el florista veu també “complicats”.

Encara sense una xifra tancada de venda, perquè moltes floristeries encara estan obertes, Guillén avança que d’aquest milió i mig, d’entrada n’hi ha mig que “s’ha quedat a les cambres” dels majoristes. I del milió que ha arribat a botigues, diu el president que “veient el grau de satisfacció” que li han anat expressant els floristes de Barcelona, una part important no haurà tingut sortida.

Llibreters satisfets

El Gremi d’Editors ha celebrat el “gran encert” de traslladar el Sant Jordi al 23 de juliol. En declaracions a l’ACN, el president de l’entitat, Patrici Tixis, ha afirmat que a quarts de vuit del vespre la jornada anava “molt bé”, i ha destacat tant el transcurs de la jornada a Barcelona. Una setantena de llibreries han muntat parades davant de les botigues. Tixis ha constatat que els lectors barcelonins “han optat per anar a les llibreries de proximitat”, un fet que ha impedit tenir les fotografies tradicionals del passeig de Gràcia i la Rambla plenes de gom a gom, però que igualment ha destacat com a positiu.

Amb tot, el president del Gremi d’Editors no ha volgut pronosticar resultats de vendes, malgrat recordar que l’entitat ja ha advertit que “no seria com el dia de Sant Jordi”. Tampoc ha volgut apostar per quin títol pot ser el més venut i ha explicat que per la informació que ha pogut recollir, les vendes estan essent molt repartides.

En tot cas, Tixis ha explicat que el mes de juny, quan van reobrir les llibreries, hi va haver més vendes que el mateix mes de l’any anterior, i que la tendència s’ha mantingut a principis de juliol. La jornada d’aquest dijous està servint, ha afegit, per consolidar la línia ascendent, ara ja amb un públic que en molts casos té les vacances en ment. Per tot plegat ha afirmat que el sector ha aconseguit fer de la crisi “una oportunitat”.

Nou comentari