El Port de Barcelona comença a desplegar l’electrificació dels molls per reduir la contaminació

Red Eléctrica ha aprovat la construcció d’una subestació que alimentarà els vaixells que atraquin a Barcelona

El Port de Barcelona ja pot començar a desplegar el seu Pla d’Electrificació de Molls, aprovat recentment, després que Red Eléctrica hagi confirmat l’inici de la construcció de la nova subestació Ronda Litoral, que servirà per alimentar els vaixells que atraquin a la capital catalana i permetrà reduir de manera significativa les emissions contaminants que genera l’activitat portuària.

L’electrificació dels molls és un dels gran projectes de futur del Port de Barcelona, que suposarà la inversió de 90 milions d’euros amb la intenció de reduir un 50% les emissions de CO2 al recinte portuari fins el 2030 i convertir-se en una infraestructura neutre en carboni abans del 2050. Fins ara el projecte depenia de l’acord amb Red Eléctrica, un tràmit que es va iniciar fa gairebé dos anys. Al gener del 2020, el consell d’administració del Port va assegurar que l’electrificació dels molls es podria completar en uns set anys.

Esquema de l’electrificació dels molls del Port de Barcelona / APB

Xarxa de mitja tensió al Port

La nova subestació de 220kV estarà ubicada molt a prop del moll Príncep d’Espanya, a la part sud de la ronda Litoral. Des d’aquesta subestació de Red Eléctrica s’alimentarà una altra subestació al Port de Barcelona a través d’un cable subterrani d’alta tensió, segons han explicat fonts portuàries. D’aquesta manera es podrà desenvolupar una xarxa de mitja tensió a tot el recinte portuari.

Segons va explicar el mes de febrer el cap d’Estratègia de l’Autoritat Portuària de Barcelona, Jordi Torrent, l’any que ve ja hi podria haver dues terminals amb la infraestructura necessària perquè els vaixells que hi atraquin es puguin connectar a la xarxa elèctrica. Es tracta de la terminal de contenidors BEST i la terminal de ferris de Trasmediterránea, que servirien com a camp de proves de cara a estendre la connexió elèctrica a la resta de terminals, incloses les de creuers.

El Port de Barcelona calcula que l’electrificació dels molls permetrà eliminar unes 100.000 tones anuals de gasos d’efecte hivernacle, a més de reduir significativament les emissions dels òxids de nitrogen (NOx), òxids de sofre (SOx) i partícules (PM). Agafant com a referència les dades del Pla Clima de l’Ajuntament de Barcelona, aquesta reducció és l’equivalent a eliminar les emissions mitjanes de 46.700 barcelonins

Nou comentari