Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El petit comerç barceloní s’encomana a Europa per abordar cinc reptes clau

El comerç barceloní avança amb pas ferm cap a la Capital Europea del Comerç de Proximitat, un projecte únic i singular que ha de servir per impulsar el sector a Barcelona i Europa. La capitalitat és una iniciativa que pretén designar una ciutat o municipi europeu perquè aculli jornades i tallers durant un any per fomentar la inclusió social, la formació i l’impuls del teixit comercial i associatiu. “És un projecte molt ambiciós”, ha admès aquesta setmana la referent de la Direcció General del Mercat Interior, Emprenedoria i Pimes de la Comissió Europea, Géraldine Fages. La referent comunitària elogia “el tsunami d’idees” dels comerciants que ha permès crear la capitalitat, la qual considera que “és part de la solució” als problemes del petit comerç.

Des de la Comissió Europea expliquen que el projecte hauria d’estar llest l’any 2024 i que caldrà el consens de comerciants i ajuntaments per poder presentar una candidatura. De portes en dins, poques veus del comerç barceloní dubten que Barcelona serà la designada per engegar el projecte. Malgrat haver-hi altres propostes sobre la taula, es confia que Europa acabi premiant l’impuls dels comerciants catalans, que fa anys que dibuixen minuciosament el projecte.

Amb gairebé tots els tràmits complerts, tots els fronts semblen alinear-se perquè la capitalitat sigui una realitat més aviat que tard. El projecte ja compte amb el finançament suficient i amb un suport inequívoc de diferents autoritats. L’Ajuntament de Barcelona té decidit fer costat a la Fundació Barcelona Comerç –impulsora de la iniciativa- i presentar la seva candidatura. D’altra banda, la presidenta de la Comissió de Peticions del Parlament Europeu, Dolors Montserrat, que ha permès l’entrada del projecte a les cambres europees, continua collant la Comissió perquè la capitalitat arribi a bon port.

La Llotja de Mar ha acollit aquest divendres la jornada ‘Revitalitzar el sector retail’ | Cambra de Barcelona

Cinc reptes a abordar amb la capitalitat

Atenint-nos a l’argumentari dels directius de Barcelona Comerç, exposats amb tota mena de detall en una jornada de comerç aquest divendres, la capitalitat ha de servir com a oportunitat perquè el sector es revitalitzi. En aquest sentit, el director adjunt de Barcelona Comerç, Josep Xurigué, apunta que el projecte ha d’ajudar a consolidar cinc reptes del sector. En primer lloc, la digitalització de les petites botigues. Una digitalització que des de l’entitat mantenen que no ha de passar per aplicar el comerç en línia a les botigues de barri, sinó per consolidar uns mínims que adaptin els negocis al segle XIX. “A vegades se’ns omple la boca parlant de venda electrònica, però hi ha empreses que no tenen ni un telèfon o una tauleta. És un modest primer pas, però per aquí es comença”, apuntava en aquesta línia el president de l’entitat, Pròsper Puig, en una entrevista al TOT Barcelona mesos enrere.

En segon lloc, Xurgiué detalla que el projecte ajuda a potenciar un comerç que treballa per una millor sostenibilitat socioambiental. El directiu diu que el debat futur ha de fomentar una “anàlisi de la mobilitat i de la distribució de les mercaderies en l’últim tram de les ciutats i municipis. I per descomptat, ha de tenir en copte els drets del consum i del comerç detallista”. I en tercer lloc, Xurigué remarca “la gestió comercial urbana i la innovació” com un eix fonamental del projecte.

Però, sense cap mena de dubtes, un dels objectius dels comerciants és fomentar “el model europeu”. “És el model de la ciutat de 15 minuts, la proximitat”, indica Josep Xurigué. I Barcelona n’és un exemple, tal com recorden els comerciants: “És de les poques ciutats que en 15 minuts pots tenir de tot”. Potenciar aquest model és un dels reptes que hauria d’assumir la capitalitat, però no l’últim. “El nostre sistema de comerç detallista acull un tresor d’edificis, treballa cada dia a favor dels drets humans, la inclusió socials i laboral dels joves i per la inclusió de les persones acabades d’arribar als nostres països”, recorda Xugirgué, que destaca com a darrer aspecte “el paper comunitari” de les botigues de barri i els mercats, i com aquests no poden perdre protagonisme a les ciutats.

Un dels instants de la sessió plenària del mes d'octubre del Parlament Europeu a Estrasburg / A.R.
Europa és a un pas de fer realitat el projecte de capitalitat | Anton Rosa

Els comerciants barcelonins veuen la llum al final del túnel

La Capital Europea del Comerç de Proximitat és un projecte que Barcelona Comerç i Vitrines Europe han suat de valent. El 17 de gener de 2023 van aconseguir que el Parlament Europeu fes el vistiplau polític per unanimitat. Mesos més tard, la Comissió Europa ja ha començat a estudiar com articular aquesta proposta, dotant-la econòmicament. És més, segons expliquen els protagonistes de la iniciativa, ja comencen a haver-hi diferents ciutats interessades a aconseguir la capitalitat. Un símptoma ben clar que el projecte agafa embranzida.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa