Chacón: “Nissan ens ha enganyat”

La consellera d’Empresa crítica durament la companyia japonesa per haver amagat els seus plans

La consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, ha carregat durament contra Nissan per la seva decisió de tancar les seves plantes a Catalunya i ha assegurat sense dubtar que la multinacional japonesa ha enganyat la Generalitat i els treballadors en amagar els seus plans. En una entrevista a Catalunya Ràdio, Chacón ha explicat des del viatge que va fer al Japó el passat mes de novembre, quan es va reunir amb alts directius de la marca, la relació amb la companyia s’havia refredat malgrat haver arrancat un acord per construir una nova planta de pintura per 70 milions d’euros i que finalment no es farà.

Les primeres sospites de la caiguda de l’interès de Nissan per Barcelona van arribar quan la multinacional japonesa “no va donar cap mena de resposta” al pla de viabilitat que es va presentar per intentar salvar la producció. Chacón ha assegurat que encara confia en “poder revertir” la decisió, però si no fos possible ja treballen en alternatives per intentar rescatar els actius i la plantilla de Nissan. “La indústria de l’automoció està en un procés de canvi molt profund que tindrà un gran impacte en els pròxims cinc o deu anys i cal estar preparats”. 

Sense marge per nacionalitzar

La responsable d’Empresa ha reconegut que la Generalitat de Catalunya no té marge pressupostari “ni en el millor dels casos” per nacionalitzar les plantes de Nissan, en referència a la proposta llançada per alguns partits polítics i sindicats. “El que no faré és enganyar al conjunt de treballadors que ara es queden en situació de precarietat laboral”, ha dit. La setmana vinent hi ha prevista una reunió amb el govern espanyol per consensuar una estratègia.

En la mateixa línia del que s’ha dit aquests dies, Chacón ha insistit que el govern no donarà cap facilitat a la multinacional japonesa per abandonar Catalunya. Per poder abandonar les seves plantes, Nissan ha de pactar les condicions econòmiques de les indemnitzacions dels treballadors, la rescissió dels contractes de lloguer i la descontaminació de les parcel·les que ha ocupat, entre molts altres tràmits. La consellera vol que la retirada de la marca els surti “el màxim de car i difícil”.

Preguntada per les ajudes públiques rebudes per Nissan, Chacón ha detallat que els últims 20 anys la companyia ha rebut 32 milions d’euros de la Generalitat, dels quals 18 milions han sigut ajudes directes vinculades a projectes, mentre que els 14 milions restants van ser bonificacions per a préstecs. “Si demostren que han executat el projecte, no hauran de tornar els diners”, ha puntualitzat.

Nou comentari