La Zona de Baixes Emissions (ZBE) i les diverses mesures que la pres l’Ajuntament de Barcelona per mirar de reduir les emissions de C02 a la ciutat no han estat ben rebudes per una part important de la població. De fet, al setge judicial de la ZBE s’hi sumen crítiques de tota mena al túnel de les Glòries –el RACC considera que no serà eficaç perquè no hi ha un bon transport públic-, però també a la reducció de carrils per a la circulació de vehicles privats en favor del transport públic.
Qui també ha volgut fer un crit d’alerta és Barcelona Oberta, una entitat que aplega diversos eixos comercials de la ciutat, amb un pes important al centre de Barcelona. Fruit d’un estudi que ha fet amb la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona i la Cambra de Comerç, alerta que el comerç de Barcelona podria perdre entre 2.800 i 3.500 milions d’euros de facturació si continuen les mesures aplicades per l’Ajuntament, segons un estudi que ha presentat aquest dimarts l’associació de comerciants.
De fet, segons les dades que ha recollit l’entitat per fer l’estudi amb més de 3.000 entrevistes, el 71% dels residents de la demarcació de Barcelona asseguren que cada cop és més difícil arribar a la ciutat, i afegeixen que si el temps de desplaçament augmenta una mitjana de 20 minuts deixaran de venir. I és que segons les dades amb què treballa aquesta agrupació comercial, el 28% de la facturació del comerç de Barcelona prové de les butxaques de visitants de la demarcació de Barcelona que no resideixen a la ciutat, però que a hores d’ara troben limitat l’accés al centre i a més, no disposen d’un transport públic adient, raona l’entitat.
El 18% la facturació l’aporten els turistes i el 54% restant és a càrrec dels veïns de la ciutat. És per això que Barcelona Oberta fa una crida a reflexionar sobre si el model de mobilitat és el correcte per protegir el teixit comercial de la ciutat, on gairebé la meitat de la facturació és de visitants. L’informe també dona una dada rellevant, i és que per cada 3 euros de despesa que fan els visitants a la ciutat, 1 va a parar a la restauració.
Per tot plegat, Barcelona Oberta opina que decisions com l’eliminació de carrils o la implantació restrictiva de la Zona de Baixes Emissions per a vehicles més contaminants, ara en suspens, “estan provocant una desconnexió emocional” de la gent amb el centre de la ciutat.