Les rebaixes ja no són el que eren. La gent surt a comprar, però ho fa amb calma i sabent que és una època per acabar d’omplir l’armari amb roba d’hivern. “Les rebaixes de cues i empentes són cosa del passat”. Ho resumeix a la perfecció el gerent de l’Associació Diagonal Barcelona, Àlex Miró. Les tradicionals imatges de centenars de persones esperant per entrar en massa a El Corte Inglés ja no obren telenotícies perquè els descomptes comencen a finals de novembre –amb el Black Friday– i ja no surten dels aparadors fins que s’estrena la nova temporada de moda.
A les grans artèries comercials de Barcelona –portal de l’Àngel, passeig de Gràcia o rambla Catalunya– hi havia riuades de persones caminant amunt i avall que miraven molt i compraven poc. La imatge més habitual grups d’amics i parelles amb una bossa, dues els més gastadors. La majoria aprofiten el tret de sortida per bescanviar algun regal de Reis poc encertat i, sobretot, per donar un primer cop d’ull i preparar el terreny pel cap de setmana, ja que diumenge les botigues també estaran obertes.
[r:1]
“El Black Friday ha canviat les regles del joc”, lamenta Miró. “Hi ha grans marques que fa setmanes que tenen descomptes del 30% i 40%”, diu. Multinacionals com Mango o H&M fan rebaixes tant a les botigues físiques com en línia, en alguns casos de fins al 70%. És un ritme que perjudica els establiments més petits, que no poden assumir una temporada de rebaixes de gairebé dos mesos. Per això fa temps que les associacions demanen que es torni a la situació anterior al 2017, quan la llei catalana de comerç va liberalitzar les rebaixes.
Els comerciants ja auguraven un inici fluix
El comerç barceloní ja esperava una estrena amb poca afluència, però confien que la tradicional bogeria del primer dia de rebaixes simplement es dilueixi durant tota la setmana. “Que el primer dia caigui en dilluns farà que l’efecte crida de les rebaixes quedi més repartit”, vaticinava aquest cap de setmana el president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené. L’any passat, que l’inici de rebaixes va caure en diumenge, va ser diferent.
Tot i això, els comerciants han assumit que es tracta d’un canvi de model. “Les rebaixes no tornaran a ser com abans, per molts factors: per la liberalització del calendari de rebaixes, pel progressiu creixement de la venda per internet, per les fortes campanyes comercials i per l’avançament del calendari de rebaixes d’algunes grans cadenes internacionals”, alerten des de l’associació d’empreses familiars Comertia.
Malgrat tot, el Consell de Gremis de Comerç, Serveis i Turisme de Barcelona calcula que les vendes durant les rebaixes creixeran entre un 3% i un 5% malgrat que els barcelonins hagin perdut una mica d’interès. La Fundació Barcelona Comerç, Comertia i Barcelona Oberta confien que l’arribada tardana del fred hagi endarrerit les compres de la roba d’abric. Amb aquesta esperança i un estoc més ple del normal per les elevades temperatures amb què s’ha rebut l’any nou, els comerciants encaren els dies finals d’una temporada de Nadal que, juntament amb les rebaixes, suposa fins al 50% de la facturació anual de moltes botigues. I no només de les petites, ja que l’any passat el mateix Corte inglés va aconseguir el 30% de les seves vendes anuals.