Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El comerç augura un primer dia de rebaixes amb poques cues i molt d’estoc
  • CA

El comerç local inicia la campanya de rebaixes aquest dilluns amb l’expectativa d’un tret de sortida més tranquil de l’habitual però llaminer pels que l’aprofitin: poques cues per a un gran volum d’estoc –en especial roba d’hivern– a causa de les altes temperatures del desembre, el que afavorirà descomptes importants. Les principals entitats empresarials del comerç barceloní coincideixen que és un dia d’inici desfavorable perquè queda molt allunyat del primer cap de setmana, el moment àlgid de vendes. La proliferació dels descomptes ja durant el Nadal difuminaran l’obertura d’aquest període fonamental pels botiguers, que estan dividits sobre les promocions anticipades.

“Les rebaixes s’han desestacionalitzat i això despista una mica, però encara generen il·lusió i canvien el xip dels consumidors”, valora el vicepresident de Fundació Barcelona Comerç, Pròsper Puig. “L’any que no fa fred les vendes es retarden i ara mateix hi ha molt material d’hivern a les botigues”, explica. Les peces d’abric, afegeix, solen ser més cares i per tant molta gent s’animarà a aprofitar els preus reduïts. “Encara hi ha tradició d’anar de rebaixes i per exemple molta gent pensa durant el desembre què vol comprar al gener i hi ha avis que regalen diners per Reis pensant en el dia 7”, indica Benito Garcia, integrant de Comertia i Retail.cat. “Esperem un dilluns tranquil però positiu, amb vendes superiors a les d’un laborable estàndard”, sintetitza.

Gabriel Jené, president de Barcelona Oberta, pronostica que les vendes aniran creixent al llarg de la setmana: “Que el primer dia caigui en dilluns farà que l’efecte crida de les rebaixes quedi més repartit al llarg de tota la setmana”. Diumenge 13, a més, els comerços podran obrir portes i allargar l’inici de la campanya ben bé 15 dies. La facturació, augura, “sembla que serà superior a la de l’any passat perquè la major acumulació d’estoc animarà a més gent a comprar”.

Els descomptes durant el Nadal divideixen el sector

Els consensos bàsics que havien unit al comerç de Barcelona s’han anat diluint des del canvi de segle, amb la irrupció de nous models com les franquícies, l’auge de les multinacionals del tèxtil, la diversitat sociològica i la competència a Internet. Entre les mostres més clares d’aquesta divisió creixent hi ha la tria dels diumenges d’obertura comercial i les dates en les que es poden fer rebaixes. Més concretament, quan es pot usar com a reclam aquesta expressió tan coneguda.

La llei catalana de comerç de 2017 va flexibilitzar les promocions abans de les dates tradicionals –7 de gener i 1 de juliol–, però l’article que regulava l’ús de la paraula “rebaixes” segueix encallat al Tribunal Constitucional. La magistratura considera que no s’ha liberalitzat prou el mot i, davant l’ambigüitat legal, aquest any moltes marques han tirat pel dret i han penjat rètols de rebaixes tota la campanya de Nadal. Al centre de la ciutat s’hi han vist descomptes de fins al 50% i 70%.

Un aparador amb els cartells de rebaixes el dia 4 de gener, quan encara no s'ha acabat la campanya de Nadal i Reis, a la plaça Francesc Macià / S.B.

Un aparador amb els cartells de rebaixes el 4 de gener, quan encara no s’ha acabat la campanya de Nadal i Reis, a la plaça Francesc Macià / S.B.

“La paraula s’ha desvirtuat i és caòtic que cada operador les comenci quan vulgui, les rebaixes quedaran mortes i enterrades si no reorientem la situació”, critica Pròsper Puig, de la Fundació Barcelona Comerç. El portaveu dels eixos comercials de barri de la ciutat, que a més regenta una cansaladeria a Sant Andreu, recorda que l’entitat “sempre ha estat partidària de pactar un dia” i lamenta que “els hàbits de consum són ara imprevisibles”. “Semblem tontos, perdent aquesta oportunitat”, protesta. Agraeix la “complicitat de Generalitat i Ajuntament” amb el petit comerç però és pessimista sobre les possibilitats de capgirar la situació i lamenta que també la prohibició de vendre a pèrdues “trontolla” perquè “ja hi ha empreses que ho han elevat a Brussel·les”.

Comertia i Retail.cat, que representen a l’empresariat familiar, comparteixen el diagnòstic però són més optimistes. “El consumidor és savi i obrirem les portes animats i amb paciència”, sosté Benito Garcia, que regenta la cadena Benito Sports. “No som proteccionistes –contraposa– però fa falta un cert ordre i conservar aquesta tradició, que és una fórmula comercial d’èxit”. Garcia assumeix que “sempre hi haurà llestos que s’avancin” i demana “jugar tots amb les mateixes cartes”. Per això titlla de “tret al peu” que es perdi la publicitat gratuïta que suposava el primer dia de rebaixes i posa en valor que les ofertes del petit comerç animen a “passejar pels carrers, gaudir del solet i parar a fer un cafè”. “Vivim un moment de canvi i la campanya de Nadal cada vegada s’allarga més: quan era petit començava el dia de la loteria, després es feia coincidir amb la fira de Santa Llúcia i ara el Black Friday l’ha avançat a novembre”, reflexiona. a la data majoritària, no hi ha diners per tants dies”, avisa.

“La realitat del mercat sempre s’acaba imposant, si tantes empreses feien promocions fora del calendari que marcava una llei és que la llei estava obsoleta”, diagnostica en canvi Gabriel Jené. Propietari de La Mallorquina, presideix l’associació Pelai Centre & Plaça Universitat i la plataforma de Barcelona Oberta, que agrupa als eixos i centres comercials favorables a una major liberalització. “Cada sector ha adaptat les promocions a les seves necessitats i capacitat, per exemple la moda no és un regal nadalenc tan freqüent i busca visibilitzar-se amb descomptes”, argumenta Jené. “I si el dia 7 hagués caigut en divendres, enlloc de dilluns, potser menys botigues haurien avançat els descomptes”, assegura. No obstant, veu necessari mantenir la publicitat dels dies 7 de gener i 1 de juliol, “que és quan el 100% del comerç està oferint descomptes”. “Tenim molt clar com publicitar el Black Friday però en canvi no sabem fer-ho tan bé amb l’inici de rebaixes”, contraposa. La nova llei, conclou, “obre la veda en calendari però no preveu prou promoció”, considera.

Més notícies
Els comerciants temen que la “revolta del 21-D” faci perillar la campanya de Nadal a Barcelona
Notícia: Els comerciants temen que la “revolta del 21-D” faci perillar la campanya de Nadal a Barcelona
Comparteix
Barcelona Oberta i Retailcat estan preocupats per l'efecte "terrible" que poden tenir les mobilitzacions
Ajuntament i comerciants volen que les grans marques paguin per millorar l’enllumenat de Nadal
Notícia: Ajuntament i comerciants volen que les grans marques paguin per millorar l’enllumenat de Nadal
Comparteix
No està previst canviar el model de llums que tanta polèmica genera i que ha deixat la Diagonal a les fosques

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa