L’Ajuntament estova taxistes i ‘riders’ amb promeses després de les queixes pel MWC alternatiu

El consistori prepara dues plataformes per defensar el sector del taxi i apostar per empreses que respecten els drets laborals

Una trobada entre taxistes, riders i la Unió d’Associacions de Treballadors Autònoms i Emprenedors (UATAE) i representants de l’Ajuntament de Barcelona ha servit per aplacar les queixes contra el Tech Spirit Barcelona –el Mobile World Congress (MWC) alternatiu–. L’entesa entre les dues parts ha portat a promeses de protecció per part del consistori, amb l’oferta de dues plataformes que vetllaran per la defensa del taxi i de les companyies “que compleixen estàndards de respecte als drets laborals”, segons han dit la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, i la comissionada de promoció de l’ocupació i polítiques contra la precarietat laboral, Raquel Gil.

Respecte a en què es traduiran les dues plataformes, Alarcón ha demanat temps per concretar la que podria incloure els taxistes. Podria ser una app en què els ciutadans podrien demanar un servei de mobilitat, ja sigui de transport públic o un taxi. Quant a la plataforma d’empreses que respecten els drets laborals, tampoc s’ha concretat en què consistirà. Totes dues iniciatives es treballaran en una reunió que se celebrarà en dues setmanes, segons han avançat Gil i Alarcón.

El sector del taxi, amb Élite al capdavant, riders i el Sindicat de Llogaters havien anunciat mobilitzacions contra la presència d’empreses com Uber, Glovo i Airbnb a l’esdeveniment, però finalment les van anul·lar per la convocatòria a una reunió amb el consistori.

[r:1]

“No entenem que institucions com l’Ajuntament o la Generalitat promoguin regulacions pioneres però després permetin esdeveniments als qual venen empreses que es disfressen d’emprenedors”, ha criticat el portaveu d’Élite Taxi, Alberto Tito Álvarez, amb referència a l’assistència d’Uber o Glovo al Tech Spirit Barcelona. Álvarez ha alertat que companyies com Airbnb o Cabify venen a “acabar amb l’economia de la ciutat” i que són “possibles criminals tecnològics”. 

Quant a la proposta del consistori sobre la plataforma, ha qualificat d’un “pepinazo” que el taxi en pugui formar part. Aquesta iniciativa seguirà el model Mobility as a Service (MaaS), en què els ciutadans poden escollir entre diversos mitjans de transport des d’una única app. Cabify aplica aquest model a ciutats com Madrid, on des de la seva app es pot demanar un VTC, un taxi, una moto compartida o un patinet elèctric. 

[r:2]

“Els nostres joves no són esclaus”

La portaveu del grup Riders x Derechos, Núria Soto, s’ha mostrat en contra que “empreses que causen un desastre social” estiguin presents en un esdeveniment a què dona suport el consistori. Tot i així, ha afirmat que l’Ajuntament ha estat “comprensiu” i que s’ha compromès a reduir la presència d’empreses com Uber, Airbnb o Glovo a l’espai públic, tot i que ni Rosa Alarcón ni Raquel Gil han esmentat res en aquest sentit.

La secretària general de la UATAE, María José Landaburu, ha defensat que “en cap cas” s’han de “blanquejar” aquestes companyies. “Hem de dir a aquestes empreses que els nostres joves no són esclaus”, ha reblat. 

Amb tot, Alarcón ha argumentat que el consistori ha donat la resposta “més ràpida possible” després de la cancel·lació del MWC amb l’impuls d’ofertes a hotels i restaurants –a través del consorci Turisme de Barcelona– i del Tech Spirit Barcelona. Aquesta reacció ha permès a la ciutat “sobreviure”, segons ha comentat la regidora de Mobilitat. 

Més informació

Nou comentari