L’Ajuntament, empès a comprar les accions d’AENA a Barcelona Regional

La sortida a borsa de l'empresa estatal hagués impedit al consistori delegar estudis i projectes a l'agència metropolitana

L’Ajuntament de Barcelona haurà de carregar amb una despesa de 222.000 euros per adaptar a la llei l’agència Barcelona Regional, arran d’una operació financera de l’Estat en la que la ciutat no tenia ni veu ni vot. La gestora aeroportuària AENA és accionista minoritària d’aquest ens metropolità, al que el consistori encarrega sovint estudis i projectes urbanístics. Però AENA va sortir a borsa fa més de 2 anys i aquest canvi posava en qüestió tot el funcionament de l’agència.

“Barcelona Regional ha de tenir capital 100% públic per poder rebre encàrrecs d’altres administracions”, explica al TOT Barcelona un portaveu d’AENA. Amb la privatització del 49% del capital d’AENA, ara la gestora estatal ja no és del tot pública. “L’Ajuntament no li hagués pogut seguir fent encàrrecs directes”, conclou la mateixa font.

La decisió s’ha discutit en els diferents consells d’administració i s’ha demorat dos anys. “No s’ha fet de manera immediata perquè no hi havia la necessitat urgent, però expressa la voluntat d’AENA d’adaptar-nos a la llei”, sosté l’aeroportuària, que dirigeix l’exdiputat socialista Maurici Lucena

El govern de Barcelona va aprovar el passat 25 de juny la compra de les 30 accions que tenia AENA per un import de 221.927,00 euros. El cap de files socialista, Jaume Collboni, pilota l’operació, que requereix del vistiplau de la conselleria de la Vicepresidència. Amb l’adquisició l’Ajuntament passarà a tenir 105 de les 255 accions d’aquesta administració, creada el 1993 per iniciativa municipal. La resta d’accionistes són l’Àrea Metropolitana de Barcelona (40) i la seva filial de transports TMB (20), el Port de Barcelona (30), el Consorci de la Zona Franca (30), Mercabarna (15) i Adif (15).

“L’Ajuntament i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) han considerat sempre que és important que Barcelona Regional compti amb representats de les principals infraestructures públiques de l’àmbit metropolità, com ara AENA”, exposen portaveus municipals. Matisen, però, que des de 2018 l’Ajuntament ha hagut “d’adaptar” les seves empreses públiques a la Llei de Contractes del Sector Públic i les Directives comunitàries, aprovada el 2017.

Una altra decisió a la mateixa reunió de govern del dia 25 evidencia el volum d’encàrrecs que fa el consistori a aquesta agència. El govern va aprovar una partida pressupostària de 4,57 milions d’euros per pagar les tarifes 2020 dels projectes i obres que li delegui. Barcelona Regional pot fer contractes ràpids sense la paperassa dels concursos públics –que sí que ha de fer l’Ajuntament–, però el preu d’aquesta agilitat és molta menys fiscalització de l’ús del diner públic i la selecció dels beneficiaris.

Nou comentari