El 9 de maig de 1950, Catalunya i Barcelona es convertien en el bressol de l’automoció a tot l’Estat. Naixia SEAT, S.A, amb un 51% de participació de l’administració franquista, un 42% de les accions eren de sis bancs i la italiana FIAT ostentaria el 7% restant.
La companyia va fer una primera aposta que no tindria massa a veure amb el mercat comercial al qual es dirigiria posteriorment. El primer cotxe que sortiria de fàbrica seria un SEAT 1400, de fet, una còpia gairebé exacta del FIAT 1400 del seu soci. Tindria 6 places i la missió de substituir el vell parc automobilístic de taxis de la ciutat, a més de satisfer l’afany de tenir vehicle propi de les classes mitjanes i altres.
Barcelona, bressol del primer SEAT
Amb aquest objectiu, avui fa 69 anys, el 13 de novembre de 1953, que sortia de la fàbrica de la Zona Franca de Barcelona el primer SEAT de la història. Tenia quatre marxes i s’estimava que consumia 10,5 litres per cada 100 quilòmetres. 121.875 pessetes era el preu que calia pagar per a qui volgués un dels exclusius vehicles que es començaven a produir. I aquest SEAT 1400 que veieu a la imatge va ser el primer dels més de 16 milions de vehicles que llueixen l’S a tot el món.
Aquell cotxe era el resultat de l’esforç de gairebé dos anys, el temps que va costar muntar la fàbrica de la Zona Franca, amb 95.045 m2 de tallers i oficines i gairebé 925 operaris. Una fàbrica que a més, va obrir la porta a la indústria auxiliar de l’automòbil que encara avui és part fonamental del teixit productiu català.
Com era el 1400?
Aquest model es va produir fins el 1964. En total, 98.978 unitats, una mitjana de cinc cotxes per dia a la planta barcelonina. SEAT el va definir com una berlina, amb 4.310 mm de longitud i un motor de gasolina -tot i que ja hi havia en altres països fabricants amb motor dièsel- 1.395 cm3 que oferia 44 CV. Podia arribar als 120 km per hora i a més, va ser un dels primers vehicles europeus que disposava d’una carrosseria autoportant per comptes d’un xassís separat de carrosseria collada. El model més venut va ser el de quatre portes, però també se’n van fer de cinc, i fins i tot, van fer variants del 1400 convertits en vehicles comercials, ambulàncies i cotxes fúnebres i fins i tot un descapotable.