Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
2024, l’any que hauria de coronar el comerç barceloní a Europa

El 2023 ha impulsat una iniciativa única de la Fundació Barcelona Comerç, que congrega 22 eixos comercials de proximitat de la ciutat. La Unió Europea ha aprovat el seu projecte per crear la Capital Europea del Comerç de Proximitat, una capitalitat semblant a la de la cultura o de l’esport que rotarà per diferents municipis del continent. Després de mesos de reunions i conferències, tant el Parlament Europeu com la Comissió Europea han donat el vistiplau definitiu a la iniciativa dels comerciants barcelonins. A partir del 2024, la UE designarà una ciutat o municipi europeu perquè aculli jornades i tallers, iniciatives de digitalització, de sostenibilitat i d’estalvi energètic. Aquesta ciutat també tindrà la responsabilitat de fomentar, durant un any, “la inclusió social, la formació i l’impuls del teixit associatiu”. Amb aquesta iniciativa, els comerciants volen potenciar el comerç de proximitat en un moment en què les grans cadenes s’estenen per Europa a ritmes vertiginosos.

La Comissió Europea encara els darrers preparatius i encetarà una prova pilot l’any 2024. En una trobada a Barcelona, la referent de la Direcció General del Mercat Interior, Emprenedoria i Pimes de la Comissió Europea, Géraldine Fages, reconeixia “l’ambició” del projecte i detallava que les ciutats ja podran presentar la seva candidatura aquest any. Per fer-ho, cal que els ajuntaments de cada localitat presentin la seva proposta, de la mà de les principals entitats comercials. Segons ha pogut saber el TOT Barcelona, ja hi ha diverses ciutats interessades, però tot fa pensar que Europa acabarà reconeixent Barcelona com a ciutat impulsora del projecte. És més, fa mesos que Barcelona Comerç ja hi està treballant, malgrat mantenir tota mena de prudència.

El Parlament Europeu va donar llum verda al projecte el passat mes de gener | GABRIEL GONZÁLEZ
El Parlament Europeu va donar llum verda al projecte el passat mes de gener | GABRIEL GONZÁLEZ

La ciutat dels 15 minuts i la digitalització, els grans objectius

Tal com han reiterat des de Barcelona Comerç en diferents ocasions, la capitalitat ha de servir per “exportar el model barceloní” a la resta de ciutats europees. Què vol dir això? “Barcelona és una de les poques ciutats que en 15 minuts pots tenir de tot”, diuen des de la patronal, fet que s’aconsegueix gràcies a una gran varietat de comerços. Segons apunten els comerciants, enfortir el comerç de proximitat i reforçar el seu prestigi ha d’ajudar a “atreure talent i assegurar un relleu generacional viable“.

L’altre gran punt sobre la taula és la digitalització. “És vital”, diu el president de Barcelona Comerç, Pròsper Puig. “A vegades se’ns omple la boca parlant de venda digital, però hi ha empreses que no tenen ni un telèfon o una tauleta. És un modest primer pas, però per aquí es comença”, explica el comerciant en una entrevista del TOT Barcelona. La capitalitat també ha de servir per posar-se les piles en aquest sentit i mirar el segle XIX de cara. Un objectiu ambiciós, però cada cop més plausible.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Esteve a gener 02, 2024 | 12:54
    Esteve gener 02, 2024 | 12:54
    El què ha de fer el comerç barceloní és respectar el codi del consum, la Llei 22/2010, del 20 de juliol, una llei aprovada pel Parlament de Catalunya el 30 de juny de 2010. Els consumidors tenim dret a ésser atesos en llengua catalana i a tenir tota la informació, instruccions, documents de compra i dels productes en llengua catalana. Estic fart de veure anuncis en botigues on sol·liciten dependents, escrits en espanyol i sense fer cap referència al grau de coneixement de la nostra llengua. No és això, no, no és això.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa