La Floristeria Vilaplana ha aixecat la persiana abans d’hora aquest dimarts. A quarts de nou ja hi havia moviment en aquest local ubicat al bell mig de la Gran Via de les Corts Catalanes, a l’altura del carrer de Viladomat. Aquest negoci familiar és un dels molts que cada any per Sant Jordi reben religiosament les processons dels fidels clients que s’acosten a les parades que munten a l’exterior de l’establiment, on les noves generacions d’aquesta nissaga despatxen la clientela que remena entre els grans recipients a la recerca de la millor rosa.
Totes les mirades, però, estaven posades enguany des de primera hora en un altre punt de la ciutat: la Rambla. L’emblemàtic passeig de la capital catalana recuperava aquest any el paper protagonista que ha tingut tota la vida com a principal escenari de la diada. Després de les modificacions introduïdes a partir de l’atemptat terrorista del 2017 i consolidades amb el posterior esclat de la pandèmia del coronavirus, les parades tornaven a ocupar gran part de l’espai des de la font de Canaletes fins al tram de Santa Mònica, una distribució que també pretenia esponjar encara més una de les artèries barcelonines tradicionalment més transitades durant aquesta festivitat.
En tota la seva esplendor
Conscient de la novetat que suposava la recuperació d’aquest passeig, els visitants s’han anat aglomerant a la part alta de la Rambla des de primera hora del matí. Al migdia, la circulació era força lenta fins a l’altura del Palau de la Virreina, on aquest matí s’ha celebrat el tradicional esmorzar literari organitzat per l’Ajuntament. Entre les prop d’un centenar de parades ubicades en aquest espai del total de 425 repartides per tota la ciutat hi ha la d’Amics de la Rambla, l’associació veïnal i comercial de capçalera d’aquesta artèria. “Estem contents d’haver-la recuperat com a espai central, com ha estat tota la vida. Hem notat que aquest any hi ha moltes llibreries, però el passeig està esponjat i hi ha molt d’espai”, assegura Xavi Masip, un dels membres de l’agrupació en declaracions al TOT Barcelona.
Masip celebra que el temps estigui acompanyant i es mostra sorprès per la quantitat de visitants rebuts tenint en compte que aquest any la diada ha caigut en dia feiner. “Teníem certa por perquè fa dos anys ens vam mullar tots, persones i llibres, però aquest any la pluja ens ha respectat. No sé si les previsions són bones a l’hora de vendre llibres, però, quant a participació, estem supercontents“, afirma. Seguint rambla avall, just davant d’un Teatre Principal encara en obres, es troba la parada de la llibreria La Independent, un dels negocis que enguany està vivint el seu primer Sant Jordi. “Està sent una mica estressant perquè hi ha més públic del que esperàvem, però les coses estan sortint i estem venent gairebé tot l’inventari que teníem”, explica l’Arnau, un dels responsables.

Els impulsors de La Independent -que té el local al número 5 del carrer de la Lluna, al barri del Raval- esperen que aquesta diada sigui la primera de moltes a la Rambla i confirmen que l’especialització és la clau per poder tirar endavant un nou negoci en un sector amb uns marges tan petits. En el seu cas, els llibres que venen són sobretot de temàtica LGTBI, feminista o antiracista.
Canvi de paradigma per a una llibreria històrica
A pocs metres d’aquesta parada hi ha les de la històrica llibreria Alibri, que va estar a punt d’abaixar la persiana a finals del 2022, però que finalment es va salvar després de ser comprada pel projecte barceloní de subscripció literària Bookish. “És molt diferent. El Sant Jordi abans era més domèstic perquè, com més petits ets, amb més intensitat ho vius. Ara el fet de pertànyer a un grup molt més potent i amb més múscul econòmic es nota. Hem passat de tenir dues parades a set“, assenyala en Jordi, un dels responsables del negoci. Aquest treballador parla amb propietat: aquesta és la seva 19a diada darrere el taulell. “L’essència del Sant Jordi barceloní no ha canviat en aquests anys”, insisteix.
Pel que fa al canvi de propietat, que va estar propiciat per la manca de relleu generacional en la família que va dirigir la llibreria durant prop de vuitanta anys, en Jordi apunta que era l’única alternativa per salvar el negoci del tancament i remarca que l’arribada de Bookish s’ha fet evident sobretot en la projecció d’aquest. “Ells han vingut amb idees renovades, modernes i adaptades al món digital. Abans no teníem en copte les xarxes, per exemple. Tot això s’ha notat en les vendes i en la visibilitat de llibreria“, assegura el treballador, que malgrat tot reconeix que encara hi ha lloc en el sector per a negocis independents, sempre que estiguin dimensionats i no vulguin créixer per sobre de les seves possibilitats.
Una mesura que no convenç
Cal recordar que aquest Sant Jordi és el primer en el qual s’ha exigit un copagament a les editorials i llibreries que volien instal·lar una parada als carrers més cèntrics de Barcelona. L’import establert ha estat de 80 euros (més IVA) per als agremiats i 100 euros per aquells que no, unes tarifes que es poden arribar a enfilar fins als 485 euros segons les dimensions i la ubicació de la parada. La mesura anunciada el passat mes de febrer per la Cambra del Llibre de Catalunya -que agrupa el gremi de llibreters, editors i distribuïdor- va aixecar força polèmica en considerar que d’aquesta manera s’estava “externalitzant” la gestió de l’espai públic.
La majoria de paradistes consultats per aquest mitjà consideren que aquest sistema té principalment fins “recaptatoris” que no afavoreixen l’activitat d’aquells negocis més petits i aposten per mesures alternatives per descongestionar les principals artèries d’aquesta festivitat com podria ser la recuperació de la plaça Reial com a escenari de la diada.
