Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El zepelí més gran del món va travessar Barcelona fa gairebé cent anys

Avui en dia aixecar el cap i veure avions sobrevolar Barcelona és habitual. Però fa gairebé cent anys, albirar algun vehicle aeri viatjar per sobre les teulades era un fet totlament atípic que paralitzava la ciutat per complet. I això és el que va passar el 16 de maig de 1929 a la capital catalana quan el ‘Graf Zeppelin’ va travessar la ciutat comtal coincidint amb l’inici de l’Exposició Internacional.

El 18 de setembre de 1928 es va enlairar per primera vegada el dirigible alemany LZ-127, conegut popularment com el ‘Graf Zepelin’, que significa comte Zeppelin. Un nom en honor al seu inventor: Ferdinand von Zeppelin. En el moment en el qual es va construir era el dirigible més ràpid del món, ja que aconseguia velocitats de 120 km / hora, i va ser el primer dirigible comercial del món, amb capacitat de transportar una vintena de passatgers. El seu comandant, Hugo Eckener, acompanyat d’una tripulació de quaranta persones, va fer prop de 600 viatges durant els 9 anys que el dirigible va navegar pels núvols (1928-1937), dels quals tres van creuar la capital catalana. Ara si, doncs, tornem al maig del 29.

El 16 de maig el dirigible feia via cap Amèrica quan va decidir fer una visita sorpresa a Barcelona aprofitant que pocs dies més tard -el 20 de maig- s’inaugurava l’Exposició Internacional a Montjuïc. Un esdeveniment que va revolucionar per complet la vida a la ciutat. Coneixedors de l’arribada del que es considera el “dirigible més gran de la història”, el fotoperiodista català Josep Badosa va llogar una avioneta per immortalitzar aquest succés poc freqüent. Unes fotografies que han quedat recollides en un fil de l’usuari Efemèrides d’Arquitectura a Twitter.

Les mirades al cel

El dirigible va entrar a Barcelona des del mar i va sobrevolar el parc de la Ciutadella, el que avui en dia coneixem com el barri de Ciutat Vella, l’avinguda del Paral·lel i la muntanya de Montjuïc: seu de l’exposició. Un recorregut que va provocar que la gent sortís de les seves cases i s’aplegués a la plaça de Catalunya per contemplar-lo. De fet, com es pot veure en aquesta fotografia, la font de la plaça estava plena de gent asseguda amb la mirada al cel per no perdre’s l’esdeveniment. I el mateix va passar a la plaça d’Espanya.

‘Graf Zeppelin’ sobrevolant la plaça de Catalunya / Josep Badosa, Efemèrides d’Arquitectura

Segons detalla el compte de Twitter d’Efemèrides, el viatge d’aquell dia va patir algunes incidències. La nit del 16 de maig, quan el dirigible sobrevolava el País Valencià, els dos motors que el mantenien a l’aire van patir algunes incidències que el van obligar a girar cua i tornar cap a França. Allà, el comandant Eckener es va veure forçat a aterrar d’emergència per arreglar els dos motors i poder tornar amb comoditat a la base central d’Alemanya, a la ciutat de Friedrichshafen. Uns mesos després, l’agost del 29, el dirigible va aconseguir una fita històrica: fer la volta al món.

Dues visites prèvies

Abans del dijous 16 de maig de 1929, el ‘Graf Zeppelin’ ja havia fet dues visites fugaces a la capital catalana. La primera va ser el 1928 durant unes proves de ruta del dirigible per marcar un recorregut entre Alemanya i Amèrica. La segona vegada que va sobrevolar els carrers de Barcelona va ser el 25 d’abril de 1929. Una data de la qual n’ha quedat constància gràcies a paquet postal que va deixar caure el comandant quan creuava l’espai aeri de la ciutat i que va aterrar prop de la plaça d’Urquinaona. Van ser només tres visites, però el ‘Graf’ va deixar una gran empremta a la història de la ciutat. De fet, a la cruïlla entre el carrer d’Ortigosa i el carrer Junqueras hi ha un gravat en un edifici que reflecteix el seu pas per la ciutat.

Després de les tres visites a la capital catalana, el dirigible va continuar solcant els núvols, però ja no va tornar a passar per Catalunya. El 1937 va fer el seu darrer viatge. Després del desastre del Hindenburg -el dirigible que va cremar-se en un accident el 6 de maig quan arribava a Nova Jersei-, les autoritats van començar a desconfiar de la viabilitat d’aquests mitjans de transport i van acabar clausurant-los definitivament.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: JordiP a maig 27, 2023 | 22:18
    JordiP maig 27, 2023 | 22:18
    Un medi de transport excel·lent per a la seva època. Còmode i luxós. Menys de la meitat de temps de travesa de l'Atlàntic respecte als vaixells més ràpids del moment. El problema va ser el gas hidrògen i la electricitat estàtica. La pintura metalitzada de l'envolvent exterior del globus va fer de gran condensador con la estructura i va generar algunes espurnes a prop d'alguna ínfima fuga de gas. Si haguès estat inflat d'heli no hagués passat res i segurament el dirigible seguiria sent un objecte volant habitual al nostre cel. Però els alemanys no tenien heli: era un quasi monopoli USA.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa