Barcelona no podrà celebrar el primer segle d’història del metro amb els seus trens històrics restaurats. Els cinc cotxes de les sèries 100, 300, 400, 1100 i 3000 que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) vol recuperar amb motiu d’aquesta efemèride no estaran preparats per a ser exposats abans del 30 de desembre del 2024, quan es compliran exactament 100 anys de la inauguració de la primera línia de ferrocarril metropolità a la capital catalana.

Fa unes setmanes, l’operador metropolità feia pública la sortida a licitació dels treballs per remodelar aquests combois històrics, que com la majoria d’aquesta part del patrimoni barceloní estan conservats en força mal estat a les cotxeres del Triangle que la companyia té al barri del Bon Pastor. En el plec de condicions d’aquesta actuació, es detallava que la restauració tenia un pressupost tota de prop de 2,1 milions d’euros i s’indicava que les obres havien d’estar finalitzades en un màxim de deu mesos des de la formalització del contracte. Tenint en compte que el concurs es va obrir aquest mateix mes d’abril i que no es tancarà fins a mitjans de maig, sembla completament impossible que aquests treballs estiguin enllestits abans del desembre, gairebé quatre mesos abans d’aquest termini màxim estipulat en la contractació.

Una restauració sense circulació

Així doncs, els cinc exemplars restaurats podrien exhibir-se de cara al públic just d’aquí a un any com a part de la mostra que prepara TMB per commemorar aquest centenari, una iniciativa que no sembla contemplar en cap cas que els combois puguin tornar a circular, ni que sigui de manera extraordinària. Segons es desprèn també d’aquest plec de condicions, aquesta intervenció en els trens se centrarà en la neteja, la soldadura, el pintat i la col·locació de vinils als cotxes, tota una sèrie de processos que tenen com a objectiu que els vehicles puguin ser exposats i es pugui accedir al seu interior sense riscos. Per aquest precís motiu, també es preveu la retirada de l’amiant present en alguns d’aquests cotxes i la instal·lació de rampes i escales per accedir des del nivell del terra fins al dels vagons sense dificultats.

En cap punt hi figura una menció a l’habilitació dels mecanismes per aconseguir que aquests trens puguin tornar a ser funcionals. Aquesta recuperació del servei dels trens seria especialment fàcil i poc costosa amb l’exemplar de la sèrie 300, que va estar circulant per la xarxa del subsol de la capital catalana fins al 1987. De fet, aquest és dels cinc combois el que figura en el contracte amb una restauració menys costosa, ja que està estimada en uns 217.000 euros, lluny dels més d’un milió que costarà el de la sèrie 400, que va deixar de funcionar l’any 1958. Una de les remodelacions més esperades, però, és la del cotxe 126 de la sèrie 100, uns vehicles construïts per la Casa Girona del Poblenou que van entrar en servei el 1926 -només dos anys després de l’estrena del metro a la ciutat- i es van retirar el 1979, més cinc dècades més tard.

Un exemplar de l'històric tren de la sèrie 100 del metro de Barcelona / Cedides
Un exemplar de l’històric tren de la sèrie 100 del metro de Barcelona / Cedida

El Museu del Transport torna a escena

Una de les incògnites que sobrevolen l’ambient és què passarà amb aquests cinc trens restaurats un cop conclosa la commemoració d’aquest centenari del metro. Fins ara havien estat guardats en aquest magatzem de les cotxeres del Triangle, al costat d’una cinquantena de vehicles històrics i antics combois i en unes condicions força lamentables, a la mercè de l’actuació de grafiters. Una opció és que tornin a aquestes instal·lacions, on tornarien a ser víctimes de l’òxid i la pols. Ara bé, també es podrien recuperar per al projecte del Museu del Transport, una iniciativa que l’Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona va tornar a posar sobre la taula de les administracions el passat mes de febrer amb l’objectiu de poder utilitzar l’antic Palau de Comunicacions i Transports de Montjuïc com a seu a partir del 2025, quan s’acaba la concessió de l’Ajuntament atorgada a la Fira de Barcelona.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Abel BCN a maig 05, 2024 | 15:38
    Abel BCN maig 05, 2024 | 15:38
    La deixadesa de TMB i l'ajuntament de Barcelona envers el patrimoni històric és de traca i fa avergonyit a qualsevol. Enlloc de gastar-se milions d'euros en xorrades podrien mantenir el material històric no com ara, fet una porquería i destrossat. Felicitats als responsables del manteniment i seguretat....posa plas
  2. Icona del comentari de: Anna Ricart a maig 05, 2024 | 18:35
    Anna Ricart maig 05, 2024 | 18:35
    Una vergonya ... ho fan tard, cremant els diners i malament.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa