Les obres de la superilla de l’Eixample van ser una mina d’or per als entusiastes del passat barceloní. La implantació d’aquests quatre eixos verds van deixar al descobert velles estructures i infraestructures d’èpoques pretèrites que fins ara havien resistit cobertes per l’asfalt, com edificacions, les antigues llambordes de la ciutat o les vies del vell tramvia del carrer de Girona. Lluny del que ha passat recentment amb els raïls de l’antic tramvia que durant dècades va circular per la Rambla, que van romandre apilats i abandonats al marge de les obres d’aquest passeig abans de ser retirats definitivament, en el cas del carrer de Girona, l’Ajuntament sí que va apostar per preservar aquests vestigis i integrar-los en el projecte urbanístic com a recordatori de la memòria urbana d’aquesta part del districte.
Qualsevol vianant que passegi per aquesta cèntrica via barcelonina podrà comprovar com, efectivament, un dels trams de l’antic recorregut del tramvia s’ha conservat tal com es va trobar. Ara bé, aquesta actuació per mantenir la vella infraestructura no va venir acompanyada de la col·locació de cap placa commemorativa que expliqués l’origen i el perquè de l’aposta per preservar aquests raïls incrustats en el paviment. Les vies resten ara en ple carrer completament descontextualitzades, sense cap referència a la línia 46, el recorregut al qual van pertànyer i que durant mig segle va connectar la plaça d’Urquinaona amb el barri d’Horta. Per posar-hi remei, des de l’Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona -l’entitat creada amb l’objectiu d’aconseguir que el palau número 1 de la Fira de Barcelona es converteixi en la seu del Museu del Transport– van demanar formalment al consistori a través d’una carta adreçada a l’alcalde Jaume Collboni que s’instal·lés una placa explicant la història d’aquests raïls.

Una resposta “traspaperada” inversemblant
El que no esperava aquesta plataforma ciutadana és que la resposta municipal arribés de la mà de la regidoria de Promoció Econòmica, Treball, feminismes i Memòria Democràtica. En un correu que ha fet públic l’entitat, el departament municipal els indica que la col·locació de plaques i faristols respon a “criteris específics que no inclouen la commemoració d’infraestructures” i que, per tant, han de rebutjar la proposta. Davant d’aquest missatge inversemblant, l’associació els ha respost assegurant que no entenen com la seva petició ha acabat “traspaperada” entre els calaixos de l’Ajuntament i en mans d’aquesta regidoria, quan clarament anava dirigida al departament de Patrimoni.
Fa mesos vam demanar a l’ajuntament la col·locació d’una placa metàl·lica a terra, com fan a altres ciutats, entre les vies preservades del carrer Girona, per on va circular el tramvia a Horta des de 1900. Aquesta és la resposta esperpèntica que hem rebut avui. De traca. pic.twitter.com/GBhDh4OZbO
— Coordinadora Pro Museu Transport de Barcelona (@MuseuTransport) February 17, 2025
Ofensiva amb una placa provisional
Veient el resultat de la demanda, aquests entusiastes del transport barceloní han optat per prendre cartes en l’assumpte i aquesta mateixa setmana han col·locat una placa provisional enmig de les vies del carrer de Girona a l’espera que ho faci el consistori. Aquest homenatge al vell tramvia diu el següent: “Per aquesta via d’ample mètric va passar, entre 1901 i 1948, el tramvia núm. 46 que feia el recorregut de la Plaça d’Urquinaona a Horta. Durant un temps, el van acompanyar el 4 (Mercat de Sant Antoni – Avinguda de la Verge de Montserrat) i el 45 (Plaça d’Urquinaona – Avinguda de la Verge de Montserrat. Aquesta placa és provisional, esperant des de fa anys que l’Ajuntament col·loqui la definitiva”.
