El pont de Calatrava és una obra d’enginyeria escultòrica que uneix els districtes de Sant Andreu i de Sant Martí, o els carrers de Bac de Roda i de Felip II. Projectat per l’arquitecte i enginyer valencià, Santiago Calatrava, va rebre l’any 1987 el premi FAD d’arquitectura. Prop de quatre dècades després de la seva inauguració, el pont continua sent una estructura viària molt important a Barcelona, però està totalment vandalitzat.

Un entorn abandonat i un edifici històric degradat
Tal com es pot veure en les imatges d’aquest article, fetes el diumenge 15 de setembre, el pont de Calatrava és ple de grafits. N’hi ha a les estructures d’acer, els murs i les zones de vianants. Algunes de les pintades hi són des de fa anys i fa molt de temps que l’Ajuntament no hi fa una neteja a fons. De fet, tot l’entorn del pont de Calatrava està abandonat, ple de xaboles, rates i brutícia -amb la Torre de Fang, un edifici històric, més degradada i amb més barraques que mai-, a l’espera que les obres d’urbanització de l’entorn de l’estació de la Sagrera i del parc que s’hi ha de construir arribin a aquest punt.

Neteja de pintades que no arriba al pont de Calatrava
A mitjans d’agost, l’Ajuntament va informar que durant els sis primers mesos de l’any el servei de neteja havia eliminat 138.000 metres quadrats de pintades, un 30% més de superfície si es compara amb el mateix període del 2023. La primera tinenta d’alcaldia Laia Bonet va dir llavors que s’havien fet més de 57.000 actuacions de neteja, que s’emmarcaven dintre del Pla Endreça, amb una inversió pels anys 2024 i 2025 de 16 milions. No obstant això, aquestes millores no han arribat al pont de Calatrava.

Construït els anys preolímpics
El pont es va construir entre els anys 1985 i 1987, quan Barcelona aspirava a ser ciutat olímpica i va ser designada oficialment seu dels jocs del 1992, en una zona en aquells moments sense grans edificis. El formen dos arcs bessons d’acer de color blanc, que se sostenen per quatre cables, i compta també de punts de llum que s’integren a la barana i a la calçada. A més de la circulació de vehicles de motor, el pont de Calatrava es pot travessar en bicicleta i a peu.



