El primer segle d’història del metro de Barcelona tindrà una sorpresa afegida fins ara fora del guió. Més enllà dels cinc trens històrics que la companyia restaurarà per a l’ocasió, la xarxa del subsol de la capital catalana recuperarà els forjats modernistes que van presidir durant dècades les dues sortides de l’estació del Liceu fins a la seva retirada el 2008. Així ho ha confirmat aquest dimarts la regidora de Memòria Democràtica, Raquel Gil, en el marc de la celebració de la Comissió de Drets Socials de l’Ajuntament.

El cas d’aquestes dues comunes de ferro -que s’han convertit en un dels darrers vestigis de la decoració que durant bona part del segle XX va adornar les estacions de la primera línia de metro de la ciutat- ha sortit a la palestra gràcies a un prec del PP, que demanava iniciar els treballs necessaris per restituir aquestes estructures originals, que van ser substituïdes per dues còpies als anys seixanta. “No sabem quants forjats queden ni el seu estat, però instem el govern municipal a recuperar una part de la història de la nostra ciutat coincidint amb el centenari de la posada en marxa de la primera línia del metro”, assenyalava el regidor popular Víctor Martí.

En resposta al prec, Gil prenia la paraula per assegurar que ja s’havien iniciat els tràmits tant amb el departament de Patrimoni com amb Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) per tornar a col·locar aquests elements a les dues sortides de l’estació de Liceu aprofitant la reforma que s’està duent en aquests moments en bona part de la Rambla. “És evident que aquests forjats modernistes formen part de la memòria de molts barcelonins i creiem que és important recuperar-los”, ha assenyalat la regidora.

Dècades oxidant-se en un magatzem

Cal recordar que les històriques estructures -que daten del juliol del 1925, quan la primera línia de metro va arribar a la Rambla- es conserven des de la seva retirada en un magatzem ubicat a les cotxeres de TMB al barri del Bon Pastor, on comparteixen espai amb vehicles i combois emblemàtics que esperen de poder tornar a veure la llum en un futur. La recuperació dels forjats, però és una reivindicació que ve de lluny. En un procediment d’ofici que data del 2012, el Síndic de Greuges de Barcelona ja demanava a l’executiu local estudiar la possibilitat de fer marxa enrere i recuperar les estructures de ferro forjat que adornaven l’estació i que havien estat finalment completament retirades amb l’actuació de reforma de la infraestructura que va tenir lloc l’any 2006.

En la mateixa línia es pronunciava el Síndic l’any 2016 arran d’una queixa ciutadana que alertava sobre la situació d’aquests dos pilars de ferro. Durant l’última dècada, diversos grups municipals, ERC i el PP, s’han fet ressò de les reivindicacions ciutadanes per provar de pressionar el govern local perquè recuperi aquests forjats, adoptant d’aquesta manera les recomanacions del Síndic. Tots els intents, però, havien resultat fins ara infructuosos, malgrat que les estructures es troben en bon estat de conservació.

Estació de metro de Liceu, als anys 20 / Cedida per Museu del Transport

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa